Improve Digital

16 apr 2014 - 18:30
Wie Joëlle Frijters en Janneke Niessen Wat veilsysteem voor online advertentieruimte Sinds: 2008

 

 

 

 

 

 

Janneke Niessen en Joëlle Frijters hadden droomklanten als launching customers. BBC was de eerste, persbureau Reuters de tweede die werd aangesloten op het systeem van Improve Digital, waarmee uitgevers meer opbrengsten kunnen halen uit hun online advertentieverkoop. Ze startten meteen internationaal, voor de schaalgrootte.

Eigen platform

De eerste tijd werkten ze nog met software van de Amerikaanse partij Pubmatic, intussen bouwden ze aan een eigen platform. “We wilden honderd procent inhouse werken, zodat we alle controle over de software hebben”, legt Frijters uit. “Verschillende klanten hebben verschillende dingen nodig, en daar willen we 1-op-1 op kunnen inspringen.” Dat platform draait nu, dus de focus is verlegd naar groei van het bedrijf.

Groei financieren

Eerder dit jaar werd Van den Ende & Deitmers aangetrokken als investeerder, zodat een ervaren cfo aangenomen kon worden en het team uitgebreid van dertig naar zestig man. “Tot nu toe hebben we alles uit eigen groei gefinancierd, maar om deze slag te maken moesten we een investeerder hebben. Nu kunnen we veel harder groeien, en aan de slag gaan met efficiency.”
In Nederland en Frankrijk is het bedrijf al marktleider; in Duitsland heeft het een gedeelde eerste plaats.

Focus

Voorlopig ligt de focus op Nederland, Engeland, Frankrijk, Duitsland en Spanje. “Andere landen gaan we misschien ook wel doen, maar dan via partnerships met bedrijven die onze technologie afnemen. Amerika doen we nog even niet. We zijn technisch toegespitst op Europa, en hier is nog veel te halen voor ons. We willen eerst Europa goed doen”, zegt Niessen. Frijters vult aan: “Dat is wel een van de grootste uitdagingen voor ondernemers: focus. We zien zoveel kansen; moeten keuzes maken. We krijgen nog weleens consultancyklussen aangeboden voor 1500 euro per dag. Dan kun je denken: als ik dat nou tien dagen doe, zit er weer lekker wat geld in ons fundingpotje.” Niessen: “Maar dan ben je ook tien dagen niet met je bedrijf bezig.”

Lokale teams

De helft van hun tijd brengen ze nu in het buitenland door, maar dat moet minder gaan worden. “Het eerste jaar volgden we nog elke lead zelf op, dat hoeft niet meer nu we lokale teams hebben”, vertelt Frijters. Die mensen zijn hard nodig, weten ze inmiddels. “Europa is administratief lastig. Je hebt overal andere regels en een andere taal en cultuur. Als je het echt wilt maken in het buitenland, moet je lokale mensen hebben, native speakers die de markt goed kennen en een netwerk hebben”, beschrijft Niessen. Frijters: “Als je in Engeland iemand wilt aannemen, moet je een ltd openen, en in Duitsland een gmbh. Ook de marketing moet overal anders zijn qua toon.”

Doel: de grootste worden

Doel is om de grootste leverancier van Europa te worden, de top10 uitgevers in iedere markt te bedienen. Frijters: “We willen technisch de beste zijn met de beste service daarbij.” Daarvoor worden de komende tijd de lokale teams verder uitgebreid, zodat Improve Digital gezien gaat worden als een Duits bedrijf in Duitsland willen en een Frans bedrijf in Frankrijk. “In de innovatiefase vinden mensen het prima als je een buitenlands bedrijf bent, maar daarna moet je een bedrijf van daar worden.”

Bekijk hier de Rising Star-pitch van Janneke Niessen:

 

Terug naar de andere Rising Stars

 

Lees ook:

Karin Husslage

Karin Husslage is hoofdredacteur van Sprout & presentator bij 7 Ditches TV