Nieuw: Cloud TV

16 apr 2014 - 18:47
Hollands Glorie in Las Vegas: op de Consumer Electronics Show wordt Cloud TV gelanceerd, software die de tv aansluit op het web. Een technologie met Nederlandse wortels.

 Smart TV, connected television, web tv; de versmelting van internet en tv is de komende dagen helemaal hot op elektronciabeurs CES. De heilige graal: de televisie werkelijk geschikt maken voor internet. Alle settopboxen en mediastreamers kunnen de deur uit, zodra alle intelligentie achter het scherm is verwerkt en natuurlijk in het van de content bruisende netwerk.

Cloud TV

De afgelopen jaren waren de grote tv-verkopers druk met een standaarden voor web-tv: ze voegden een eigen browser en andere apps toe, die de televisie geschikt maken voor surfen en het bekijken van pakweg youtube video's. Aanbod als Net TV (Philips) en Internet@tv (Samsung) zijn een eerste stap. De tv moet nog slimmer worden, vindt ook Google, om echt aansluiting te maken met internet. ActiveVideo heeft een softwareplatform ontwikkeld, dat het zelfs Cloud TV durft te noemen.

Avinity

Wat naam betreft is het de spijker op zijn kop: de software zit deels in de tv ingebouwd, maar de meeste intelligentie komt uit het net. Daardoor hoeft de tv-koper niet voor elke grote innovatie een nieuw toestel aan te schaffen. ActiveVideo vond er (na even zoeken) een belangrijke klant voor: Funai. Philips-watchers weten, dat die partij al een tijdje de merknamen Philips en Magnavox mag gebruiken in de VS. Maar er is nog een belangrijke Nederlandse link: de technologie van ActiveVideo komt deels uit Nederland. De Amerikanen kochten hier in 2009 namelijk het jonge Hilversumse techbedrijf Avinity Systems op. 

Brockmann

Avinity-oprichter Ronald Brockmann stapte vanochtend in het vliegtuig naar Las Vegas, maar kon nog net bevestigen dat Cloud TV grotendeels is gebaseerd op Avinity-technologie. Sinds de verkoop van zijn bedrijf is hij de Europese directeur van ActiveVideo. Met Avinity ontwikkelde Brockmann sinds 2005 een platform voor internet-tv waarmee hij zich vooral richtte op kabelaanbieders. Die konden hun zenderaanbod zo verrijken met online content. Investeerders waren onder meer Solid Ventures en Big Bang Ventures. Brockmann had jaren tevoren ook nog eigen geld overgehouden aan de verkoop van wi-fipionier No Wires Needed.

Over the Top

Nieuw is, dat ActiveVideo, al twee decennia een pionier in interactieve tv, het nu ook zoekt aan de andere kant van het netwerk: de televisies zelf. Zodra die geschikt zijn voor de 'ontvangst' van beeld in hoge kwaliteit via internet, kunnen kabelaars en andere (film)aanbieders hun content efficiënter aanbieden. De pay-off van het nieuws klinkt weer extra Hollands: Now Philips has joined the Cloud

Lees ook: