Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Nieuw: je bedrijf besturen met de iPad

Drie jonge ondernemers willen managementinformatie beter ontsluiten binnen ondernemingen. Ze hebben met Comandi een tool ontwikkeld waarmee je vanuit de luie stoel met je iPad de cijfers in de gaten kunt houden. Hoe werkt dat?

Dewi Vermeulen (25), Jan Pietras (26) en Bart Beukers (26) willen met Comandi de managementinformatie bij bedrijven inzichtelijk maken. Vermeulen begon na zijn studie verandermanagement eerst als webontwikkelaar en kwam via gesprekken met klanten op het idee voor zijn bedrijf. 

Wat doet het precies?

‘Ik kwam met klanten praten over hoe ondernemers meer grip kunnen krijgen op de cijfers. Er bestaat al genoeg software die dat kan doen, zoals Exact en Twinfield, maar die regelen allemaal vooral het verzamelen, de invoer van data. De praktijk leert dat ondernemers veel tijd kwijt zijn om daaruit via Excel weer rapportages te halen. Er bleek behoefte aan een helikopterview.  We richten ons op twee doelgroepen: op ondernemers en op accountants die behoefte hebben aan stuurinformatie. We koppelen informatie uit de boekhouding met informatie uit andere systemen die bedrijven gebruiken. Denk aan urenregistratie, sales- en crm-systemen, maar ook productiesystemen. We hebben de technologie in eigen huis ontwikkeld, maar werken wel samen met aanbieders van bestaande bedrijfssoftware voor de integratie.’

Wat levert het op?

‘De winst is tweeledig. In eerste instantie levert het een kostenbesparing op. Bedrijven besparen ongeveer 20 uur per maand aan het opmaken van rapportages uit losse gegevens. Onze tool verzamelt data en interpreteert ze voor je. Naast kostenbesparing levert het ook nieuwe inzichten in je bedrijfsprocessen.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een voorbeeld?

‘We hebben bijvoorbeeld Eindhoven Airport als klant. Daar is een horecagroep actief met 4 restaurants. Die is in staat om met onze tool van uur tot uur op basis van de kassa-aanslag te sturen op de verkoop. Ze kunnen bijvoorbeeld zien welke producten goed verkocht worden en welke minder goed. Ook houden ze bij wat de gemiddelde passagier per bestelling uitgeeft, daar passen ze dan hun aanbod en acties op aan. Ook hebben we een uitzendbureau dat de urendeclaties koppelt en per week een overzicht krijgt welke projecten het meest rendabel zijn en waar de grootste kostenposten zitten. Voorheen waren daar de financieel managers lang mee bezig.’

Hoe loopt het bij jullie?

‘Het gaat goed. We hebben de miljoen omzet nog niet bereikt, maar we zijn wel break-even. We hebben ons eigen geld – afkomstig uit de verkoop van mijn webbureau – geïnvesteerd en hebben net een samenwerking gesloten met de SRA, een vereniging van accountants. We willen dit jaar met name gaan inzetten op bedrijven in de accountantsbranche. Je ziet dat daar steeds meer bedrijven zich tot adviseur willen ontwikkelen en hun activiteiten niet willen beperken tot een keer per jaar de jaarrekening invullen. Ons dashboard kan daarbij van pas komen.’