Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ontwikkel een succesvolle app

Met je onderneming op de mobiele telefoon van je klant? Apps maken het mogelijk. Dit is het tweede artikel in een driedelige serie over de kansen en mogelijkheden van mobiele applicaties.  Vandaag: apps die scoren.

De opmars van mobiele applicaties hangt samen met de enorme populariteit van smartphones. Met de iPhone als grote uitschieter. Naar schatting hebben zich in Nederlandse broekzakken ongeveer 700.000 iPhones genesteld. Over het aantal verkochte Android-toestellen is minder bekend. Volgens Google gaan er wereldwijd 160.000 smartphones per dag over de toonbank die draaien op het besturingssysteem. Schattingen over de Nederlandse markt gaan uit van 40.000 tot 70.000 verkochte toestellen tot nu toe.

Toch heeft de app-gekte ook een deel van de early adopters verrast. Zo ook Peter Evers, als app-creator in dienst van yoMedia en fervent blogger over mobiele diensten op mobileguru.nl. “Drie jaar geleden ben ik gestart met mobile advertising. Dat was nog in het pre-iPhone-tijdperk. Pas later kwam het besef dat zo’n applicatie op zich al een mooi advertentieproduct is voor een bedrijf. Dat apps echter zó mainstream zouden worden, zag ik in de periode 2007 tot 2008 nog niet aankomen.”

Freelancers en éénpitters

In Nederland bestaan ongeveer tien bedrijven zoals yoMedia, die fulltime bezig zijn met de ontwikkeling van mobiele applicaties voor de telefoon. Daarnaast is er nog een flinke schare freelancers en andere éénpitters actief die per klus worden ingezet. Zij houden zich voornamelijk bezig met design en de techniek achter al die functies.

De gemiddelde ontwikkeltijd voor een nieuwe app is ongeveer drie maanden. Eén maand om het concept rond te krijgen en twee maanden bouw- en testtijd. Voor apps die qua budget meespelen in de Champions League van de mobiele applicaties (lees: enkele tonnen), staat als vanzelfsprekend een langere ontwikkelperiode.

De kernfuncties

Maar hoe bedenk je nu eigenlijk zo’n mobiele applicatie? Op welke vormgeving zit uw klant te wachten en wat mag er absoluut niet ontbreken in het lijstje met mogelijkheden? Evers stelt zich bij de start van het ontwikkelproces consequent twee belangrijke vragen: wat zijn mijn producten en hoe maak ik deze relevant voor mobiel? “Het is zaak om de kernfunctionaliteiten van je product centraal te stellen. Die moeten de hoofdrol spelen in de mogelijkheden die de app biedt. Mensen hebben sowieso minder tijd wanneer ze met de mobiele telefoon bezig zijn. In vergelijking met een reguliere website moet het in een app dus allemaal net even sneller en overzichtelijker. Besef je daarnaast dat de mobiele telefoon van oorsprong en in de basis een communicatiemiddel is. Dat betekent dat je mensen de mogelijkheid moet geven om alles door te sturen en informatie te delen via email, Facebook en Twitter.”

Begin klein

Thomas Engel is oprichter en directeur van The Saints, een bedrijf dat zich helemaal heeft gespecialiseerd in mobile software development. Begin eenvoudig, zo adviseert hij ondernemers en managers die mikken op een mobiele applicatie. Zeker als van budgetten à la Rabobank, Philips en Albert Heijn geen sprake is. “In de meeste gevallen is het wijs om niet meteen iets heel groots neer te zetten. Begin in plaats daarvan concreet en compact en breidt dat later uit. Klanten die gebruik maken van de app kunnen je daarbij helpen. Vraag dus om feedback. Onderzoek waar de behoeften liggen en voeg dat met updates toe aan de applicatie. Stel dat je een retailkanaal hebt, begin dan met het laten zien van je winkels en het aanbod. In een later stadium kun je daar dan allerlei barcodescanners, een mobiele webshop en social media aan toevoegen.”

Een van de app-successen die het team van Engel ontwikkelde, is het interactieve programmaboekje voor festivals en andere muziekevenementen. “In de line-up van festivals vinden vaak op het laatste moment nog veranderingen plaats. Op print kun je die een dag voor het begin niet meer wijzigen, in een app wel. Zo zijn we bijvoorbeeld al vier jaar actief op Lowlands. Daar is de applicatie het afgelopen jaar maar liefst 18.000 keer gedownload, door ruim een derde van de 50.000 festivalbezoekers dus. Voor events van ID&T waar de mobile guide wordt ingezet ligt dat percentage zelfs nog hoger .”

Door de ballotagecommissie

Zoals u in de eerste aflevering van deze serie al heeft kunnen lezen, komt niet elke app door de ballotagecommissie van Steve Jobs. Apple stelt strenge eisen aan nieuwkomers zodat de kwaliteit van de App Store niet in gevaar komt. “Het is raadzaam om zoveel mogelijk de richtlijnen van Apple te volgen op het gebied van design. Op die manier raken mensen niet in de war en worden apps duidelijk en overzichtelijk. Aan de andere kant zorgen die best practices ervoor dat weinig apps zich nog onderscheiden”, zegt Evers.

Als voorbeeld-app waarin de ontwerpers in die opzet geslaagd zijn, noemt hij de applicatie van Albert Heijn. “Enerzijds mik je erop dat de gebruiker van iPhone snel zijn weg vindt, anderzijds wil je je eigen huisstijl laten terugkomen. Het is een kunst om een goede balans te vinden tussen die twee wensen. Dat heeft Albert Heijn heel goed gedaan, onder meer met hulp van een designstudio. De AH-app (Appie) heeft niet voor niets diverse prijzen gewonnen.”

iPhone versus Android

Verschillende besturingssystemen vereisen verschillende apps. Wanneer u als bedrijf actief wilt worden op zowel de iPhone als Android, zullen de technici twee ontwikkeltrajecten moeten doorlopen. “Android en iPhone zijn op dit moment de enige telefoons die echt goed om kunnen gaan met applicaties”, zegt Evers. “De systemen zijn echter totaal verschillend. Dat betekent dat je ook echt twee verschillende apps moet maken. Het is niet een kwestie van eentje ontwikkelen en dan op het laatste moment een schakel omzetten zodat de applicatie ook op de andere telefoon kan draaien. Helaas.”

Lees ook:

Deel 1:  Geld verdienen met apps.

Een interessant boek over Steve Jobs ‘Zo denkt Steve’.

>> Sprout organiseert de ChallengerDay 2010. Bekijk de website <<