Perez Hilton als launching customer

16 apr 2014 - 18:23
Klaas Lameijer (Symbaloo) hoopt met zijn nieuwe bedrijf Pixspree de intermediair tussen online kledingwinkels en uitgevers te worden. Driekwart jaar na de Amerikaanse lancering betreedt hij de Nederlandse markt, met De Telegraaf als eerste grote partner.

Pixspree transformeert foto’s van beroemdheden in online reclameborden. Het Amerikaanse bedrijf is opgericht door ene Joshua Lopour, maar heeft een flink Nederlands tintje door de betrokkenheid van Klaas Lameijer, die we nog kennen als ceo van Symbaloo. Lameijer werd door Lopour benaderd met het idee en besloot hem als financier en meerderheidsaandeelhouder bij te staan. Het bedrijf levert technologie waardoor consumenten vanuit een foto doorgestuurd kunnen worden naar een online modeshop. Pixspree hoopt dus dat bezoekers van een website de inspiratie van een foto omzetten in een aankoop. 

Perez Hilton

Het werkt als volgt: ben je op zoek naar het jurkje dat Doutzen Kroes draagt? Ga met je muis over de shop-knop op de foto en je krijgt een selectie van kledingstukken in dezelfde stijl te zien. “We zoeken producten die zo dicht mogelijk in de buurt liggen”, licht Lameijer telefonisch toe. “We zoeken naar kledingstukken in verschillende prijsniveaus, zodat we voor iedereen wat wils kunnen bieden.”Op de eigen website geeft Pixspree een demonstratie van de technologie, in de praktijk kan je de dienst bijvoorbeeld al zien bij een selectie van de foto´s die de Amerikaanse modeblogger Perez Hilton plaatst op zijn website.

In Nederland is TMG, uitgever van De Telegraaf, de eerste grote partij waarmee Pixspree samenwerkt. De websites Prive.nl en Vrouw.nl zullen de dienst van Pixspree bij een selectie van de gepubliceerde foto’s gebruiken. De Telegraaf mag zelf aangeven welke foto´s geschikt zijn voor de Pixspree-koppeling. Lamereijer: “Het is nog geen geautomatiseerd proces, het is mensenwerk. Wij krijgen de melding dat een bepaalde foto geselecteerd is door een uitgever, waarna onze medewerkers geschikte producten bij de bewuste foto zoeken. Binnen anderhalve minuut is het geregeld. De gerelateerde producten komen uit de online bestanden van webwinkels waar we een samenwerking mee hebben, in Nederland is dat bijvoorbeeld Wehkamp.nl.”

Advertentiemodel 

Pixspree ontvangt een commissie voor elke aankoop die wordt gedaan dankzij de verwijzingen vanuit een foto. Een uitgever ontvangt ook een deel van dat bedrag, afhankelijk van het bereik van de bewuste websites. Naast de shopbalk met suggesties, die onder de foto verschijnt, is er ook de mogelijkheid om platte advertenties over de foto´s weer te geven zodra gebruikers met hun muis over de foto bewegen. De Telegraaf heeft ervoor gekozen dit niet te doen, terwijl blogger Perez Hilton deze optie wel gebruikt op zijn website. Volgens Lameijer wordt deze advertentievorm niet als storend ervaren door gebruikers. “Mensen accepteren het, omdat ze er kledingtips voor terugkrijgen. In Amerika hebben we geen negatieve ervaringen met het aanvullende advertentiemodel.”

Break-even 

Pixspree heeft inmiddels twaalf man in dienst en draait volgens Lameijer bijna break-even. De Nederlander zegt in onderhandeling te zijn met diverse andere Nederlandse partijen. Verdere groeikansen ziet hij in automatisering van het selectieproces, al geeft Lameijer toe dat dit pas over een aantal jaar zou kunnen. “Daarvoor moet je een groot bestand opbouwen. We hebben er ook over gedacht om de werkzaamheden deels te outsourcen naar goedkopere landen, maar dat gaat uiteindelijk ten koste van de kwaliteit. Je hebt lokale kennis van de markt nodig om de juiste kledingselectie te maken bij een bepaalde foto.”

Lees ook: