Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Prettig Personeel

Sprout bespreekt elke week een nieuwe webtool die je kunt gebruiken als ondernemer. Deze week: Prettig Personeel, voor personeelsadministratie. 

 

Wat is het?

Met Prettig Personeel kun je online personeelszaken bijhouden. Wie is er in dienst, wanneer lopen contracten af, hoeveel verlof hebben medewerkers opgenomen en wie is er ziek geweest? Je kunt een maand gratis proberen, daarna betaal je per medewerker een bedrag per maand. Bij 1 tot 20 personeelsleden kost het 5 euro per medewerker per maand, bij 151-250 is dat € 2,75. Ook kun je een online archief over medewerkers uit dienst laten aanhouden.

Voor wie?

Deze tool is voor mkb’ers, en met name geschikt voor bedrijven met 2 tot 50 man in dienst.

Hoe werkt het?

Maak een account aan en begin met het invullen van alle bedrijfsgegevens: adres, afdelingen, type dienstverbanden en eventueel meerdere vestigingen. Hier kun je ook je persoonlijke voorkeuren voor kleur en fonts aangeven, en de sjablonen voor al het ‘papierwerk’ ingeven, zoals een standaard voor contracten, wijzigingsbrieven en verzuimdocumenten. Je kunt sjabloonteksten selecteren uit een lijst, zodat je niet zelf alles hoeft te bedenken. Vervolgens kun je medewerkers handmatig gaan toevoegen, of de stamgegevens van je personeel laten invoegen uit een excelsheet. Nu ben je klaar om de dossiers van medewerkers in te vullen en bij te houden. Alles kan erin: persoonlijke gegevens, verstrekkingen (leaseauto, gsm etc), contracten, verslagen van functioneringsgesprekken, correspondentie, aandachtspunten en een overzicht van verlof en verzuim. Deze kun je wanneer je wilt overzichtelijk bekijken per medewerker, afdeling of vestiging. Prettig Personeel geeft herinneringen bij o.a. verjaardagen en contracten die aflopen, en tips voor actiepunten.

Wat zijn de voordelen?

Het gebruik van Prettig Personeel vraagt geen investering in softwarelicentie, server of beheer, en je kunt er meteen mee aan de slag. Er zitten handige functies in, zoals de mogelijkheid om in één oogopslag te zien hoeveel mensen ziek zijn geweest en hoeveel vrije dagen ze hebben opgenomen. Ook is het prettig dat je contracten kunt opstellen met standaard sjablonen, en automatisch herinneringen krijgt.

Wat zijn de nadelen?

Prettig Personeel vereist weliswaar geen dure licentie, maar wel een bedrag per maand. Dit is een overweging: wil je eenmalig investeren in de aanschaf van software (plus evt. jaarlijkse licensiekosten) of maandelijks een klein bedrag betalen? Starten gaat niet zomaar: je moet goed zoeken waar alle functionaliteiten zitten, alles customizen en flink wat tijd uittrekken om de dossiers te vullen. Het systeem is beperkt tot personeelszaken, maar een salarisadministratiefunctie volgt binnenkort.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Conclusie?

Het vergt veel tijd om de personeelsdossiers op te zetten in Prettig Personeel, daar moet je in investeren. Daar staat tegenover dat je een heel toegankelijke en begrijpelijke tool hebt – ook voor mensen die nog nooit personeeladministratie hebben gedaan. Voor grote bedrijven is dit systeem duur (met 200 medewerkers bijvoorbeeld 6.600 euro per jaar) en eigenlijk alleen handig in een franchiseconstructie waarbij het hoofdkantoor afrekent voor alle franchisenemers. Voor kleinere bedrijven weegt het op tegen dure softwarepakketten, en kunnen we de tool aanraden.
 

Lees ook de eerdere webtoolbesprekingen:

>> Meld je aan voor de nieuwsbrief van sprout en ontvang daarbij een gratis hotelbon.