Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startup maakt interactie apparatuur mogelijk

Ramon Duivenvoorden, Jim de Beer en Marcus Besjes pitchen dinsdag in Berlijn voor een menigte investeerders. Brisk, platform voor multiscreen apps, doet mee aan de Demo Day van accelerator Startupbootcamp.

Brisk is een online platform waarmee ontwikkelaars multiscreen applicaties kunnen bouwen. “We hebben een platform ontwikkeld dat het mogelijk maakt om applicaties te bouwen die niet alleen op alle soorten apparaten werken, maar ze ook in real-time aan elkaar verbinden”, legt Duivenvoorden uit. “Dit maakt een heel nieuw soort interactie tussen verschillende apparaten mogelijk. Denk bijvoorbeeld aan het swipen van data tussen je tablet en laptop, het besturen van een spel op een tv met een telefoon of real-time samenwerking.” En dat is volgens hem nog maar het begin. “Multiscreen is bijvoorbeeld onlangs door Google gekenmerkt als de volgende grote innovatie in applicatieontwikkeling.”

Hoe is Brisk ontstaan?

“Een half jaar geleden werden we door een van de grootste telecomaanbieders van Nederland benaderd om een prototype te maken van een interactieve televisie-applicatie. De applicatie moest alle apparaten in een huishouden (tablet, smart tv, telefoons en computers) aan elkaar verbinden om een nieuwe manier van mediaconsumptie mogelijk te maken. We kwamen er achter dat er nog geen technologie bestond waarmee dit kon, dus die zijn we zelf gaan ontwikkelen. Nadat we klaar waren, hebben we alles wat we geleerd hebben en het kapitaal van de opdracht benut om met onze technologie Brisk te bouwen.”

Waarom is dit voor consumenten zo belangrijk?

“Bijna iedereen heeft op het moment meerdere internetverbonden apparaten in bezit. Dat biedt een rijkdom aan mogelijkheden, maar de interactie tussen die apparaten blijft nu tot een minimum beperkt. Dit heeft twee redenen: aan de ene kant moet een applicatie op meerdere besturingssystemen werken, en aan de andere kant moet de real-time verbinding met de server en tussen de apparaten geregeld worden. Voor beide problemen bestaan ondertussen bedrijven die oplossingen bieden, maar voor een echte multiscreen-applicatie moeten die twee oplossingen compleet geïntegreerd worden. Brisk is zo opgebouwd dat deze twee kanten ondergebracht zijn in één enkele code. Dit geheel draait op onze servers, die zijn opgezet om dit soort apps te runnen – of er nou twee of twee miljoen gebruikers zijn.”

Hoe breng je Brisk in rekening?

“Ons verdienmodel bestaat uit abonnementen. Het instapabonnement is gratis en biedt een ontwikkelaar de optie een volledige multiscreen applicatie te bouwen en testen bij een gelimiteerd aantal gebruikers. Als ze de applicatie vervolgens willen publiceren, kunnen ze kiezen voor een maandelijkse abonnement wat bij hun wensen past. De pakketten verschillen op basis van gelijktijdige gebruikers, dataverbruik en ondersteunende diensten. Opschalen kan natuurlijk altijd als een app in populariteit toeneemt. Voor grote bedrijven bieden we extra diensten en op maat gemaakte pakketten aan.”

Wat is de marketing- en salesstrategie?

“Op het moment richten we ons voornamelijk op early adopters in innovatieve industrieën om pilotprojecten mee te runnen. We zijn in gesprek met een aantal grote digital agencies, telecom- en gamingbedrijven. Wat leuk is, is dat steeds meer bedrijven zelf naar ons toe komen. Er bestaat blijkbaar grote vraag naar de oplossing die we aanbieden. Nu is het van belang om met zorg een aantal partners te kiezen die de technologie een extra zetje richting mainstream kunnen geven. Aan de andere kant zijn we ook bezig een selecte groep beta-testers te werven om feedback van ontwikkelaars te krijgen. Ook komt de documentatie online, inclusief een plek waar ontwikkelaars al aan de slag kunnen met code.”

Wat zijn de targets voor 2013?

“Halverwege 2013 gaan we het platform officieel lanceren en in april releasen we al een preview voor een beperkt aantal ontwikkelaars. Daardoor zullen een aantal applicaties klaar zijn voordat we de betaalde abonnementen beschikbaar maken. Ook zullen we met verschillende commerciële partners vóór de launch in augustus al pilots bouwen.

We beseffen dat mensen nog moeten wennen aan multiscreen applicaties, maar door de samenwerkingen die we aangaan willen we multiscreen naar de mainstream pushen. Eind 2013 willen we onze naam gemaakt hebben als het platform voor multiscreen.”

Naar wat voor investeerder zijn jullie op zoek?

We zijn op zoek naar een investeerder die ons niet alleen financieel, maar ook met zijn of haar netwerk vooruit kan helpen. Op het moment zijn we met meerdere angels in gesprek om de mogelijkheden van een consortiumstructuur te bespreken. We zoeken een investering waarmee we onder andere de ontwikkeling van onze schaalbare infrastructuur kunnen versnellen. Ook zouden we graag extra ontwikkelaars aannemen die kunnen helpen met de pilot-projecten. Verder zijn we van plan veel te reizen, niet alleen naar potentiële klanten en investeerders door Europa, maar ook naar conferenties om ontwikkelaars van dichtbij kennis te laten maken met de volgende stap in applicatieontwikkeling.”

Alexander Ribbink van Prime Ventures‘Durf van freemium-model af te stappen’

Alexander Ribbink, partner bij investeringsmaatschappij Prime Ventures geeft commentaar: “Brisk begeeft zich in een markt die er toe doet. Hoe je het ook wendt of keert de gebruiker zal het op termijn niet accepteren als er tussen de verschillende apparaten niet eenvoudig uitgewisseld of gedeeld kan worden. De demo laat zien dat dat precies is wat ze nu ontwikkelen: een object ‘springt’ van het ene scherm naar het andere. Iets wat er eenvoudig uitziet, maar vermoedelijk en hopelijk technologisch juist ingewikkeld is. Dat het iets is dat niet velen snel na kunnen doen.

Uitgaande van een prachtig en krachtig platform dat de beoogde klant, de ontwikkelaar van multiscreen apps, de beoogde naadloze en moeiteloze integratie van verschillende platforms geeft is dit een sterk idee. De ontwikkelaar kan zijn app maximaal functioneel maken.

Het direct en betaald ter beschikking stellen op het platform van beta testers is altijd een goed idee: de stickiness neemt toe en laat het platform op termijn de natuurlijke ontwikkelingshub voor velen worden.

Instapabonnementen die gratis zijn, blijven altijd jammer: als iets het waard is dan moet dat het liefst meteen ook duidelijk laten blijken. Maar de ideale wereld van de investeerder loopt niet altijd parallel met de harde realiteit!

Over de concurrentie wordt echter niets gezegd. Zelf kijkend naar kontroll.tv krijg ik wel sterk de indruk dat die dezelfde markt beogen te bewerken. Waarom het product van Brisk beter of anders is, of de marketing- en verkoopstrategie superieur zijn, daarover blijven we in het ongewisse. Is de markt echt zo groot? Is Brisk echt zo veel beter superieur? Of: ben ik appels en peren aan het vergelijken? Met deze vragen blijf je achter. Een taak voor de ondernemer dus om dat goed te kunnen uitleggen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe dan ook: een mooi bedrijf, en mits het werven van klanten niet teveel geld kost en de conversie van onbetaald naar betaald hoog is, dan kan dit iets moois worden.”