Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Test: BMW i3

Sproutjournalist Philip Bueters test nieuwe auto's. Deze maand stapte hij in de honderd procent elektrische BMW i3.

Nooit gedacht dat BMW nog eens de verbrandingsmotor zou afzweren. Nou ja, dat doen de Bayerische Motoren Werke ook niet, maar er is nu toch een 100 procent elektrische Beemer: de i3. Dat maakt nieuwsgierig. Hoe BMW kan een batterijwagen zijn? Op papier maakt de i3 niet direct enthousiast: een stadsautootje voor vier inzittenden plus een beetje bagage met een actieradius van rond de 150 kilometer. Die 7,2 seconden naar de 100 klinken wel goed, en het ding ziet er niet mooi, maar best lollig uit.




Dit artikel komt uit Sprout Magazine. Abonnement?
In the flesh bewijst de koddige i3 dat hij wel degelijk een echte BMW is. Zijn ontwerp is doordacht tot op het bot. Hier toont een reepje koolstofvezel dat de wagen zijn gewicht van nog geen twaalfhonderd kilo dankt aan de toepassing van het hightechmateriaal, daar vertelt een gekromd plankje op het dashboard dat we groen op weg zijn. Net als de flinterdunne zetels ademt alles dat het ‘anders dan anders’ is, zonder dat dit uitdraait op hinderlijke gimmick. Heel goed. De extra boordinformatie die hoort bij elektrisch rijden (hoeveel kilometers heb ik nog?! Waar staan de laadpalen?) wordt overzichtelijk gepresenteerd en bleek na een dagje rijden realistischer dan we ooit hebben meegemaakt.


En rijden doet de i3 zoals wat je van de BMW onder de zoemmobieltjes mag verwachten: vlot, uitdagend. De acceleratie is in het echt nog lekkerder dan op papier en de elektro-BMW wil met zijn achterwielaandrijving en goede gewichtsverdeling ook graag wat bochten weghappen, al zijn de bandjes ultrasmal. Dat zijn top is afgeregeld op 150 doet er minder toe, elektrische rijders bewaren hun reserves voor lekkere stoplichtsprintjes.


Die actieradius van 150 kilometer is te doen, maar de i3 komt er in 2014 ook met een 650 cc brommertje in de kofferbak. Zo’n range extender verhoogt het gewicht, de prijs, maar ook de inzetbaarheid als enige auto. Leaserijders kunnen overigens ook jaarlijks een paar weken een vakantie-BMW lenen. Tegen kostprijs, maar toch goed bedacht, net als die carport met zonnepanelen, die de i3 extra duurzaam maakt.


Wij zijn er nog steeds niet uit. Wordt het wat met elektrisch rijden? Ach, zo niet, dan heb je met dit wagentje alvast een geheid collector’s item in handen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Werk en Leven ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Gereden: BMW i3 prijs: 35.500 euro