Wat houdt Jan Baan op de been?

04/16/2014 - 18:48
Cordys beloofde Jan Baan (64), een van de bekendste it-ondernemers van Nederland, aan een glorieuze comeback te helpen. Het bedrijf maakt na bijna 10 jaar echter nog geen winst. “Het is een kwestie van tijd voor de doorbraak plaatsvindt." Een exclusief interview.

Jan Baan ontvangt ons op zijn werkkamer in Kasteel De Vanenburg in Putten. Naast het landgoed is Cordys gevestigd, waarvan hij oprichter, chief innovation officer en chairman is. Aan de muur Hollandse meesters, in de hoek grote oude bijbels en globes. De iPad waarop Jan Baan enthousiast slides tevoorschijn tovert en de MacBook Air op zijn bureau staan daarmee in schril contrast.

Aanleiding voor het gesprek is Baans nieuwste boek Business Operations Improvement. The New Paradigm in Enterprise IT. Over de technologische omwenteling die niets minder dan een revolutie belooft. Je kunt volgens Baan namelijk cycli van ongeveer tien jaar onderscheiden in de geschiedenis van de ict. Van de mainframe in de jaren zestig, via de mini-pc en de pc in de jaren tachtig, tot de opkomst van het internet in de jaren negentig en de smartphone anno nu. Voor de moderne werknemer is dat de nieuwe pc. Baan wil met Cordys een brug slaan tussen de inflexibele maar stabiele bedrijfssoftware en de wereld van het internet die bruist van de innovatie.

Paradigmawisseling

Met Cordys begon Baan nu bijna tien jaar geleden. Nog steeds draait het bedrijf verlies, over 2009 17 miljoen euro tegenover 47 miljoen in 2008. Dat terwijl Baan en de Amerikaanse private equity investeerder Argonaut, dat 30 procent van de aandelen bezit, al 220 miljoen euro in het bedrijf pompten. De cash burn rate lijkt dan ook op die van een biotechbedrijf. Maar de investeerders van Cordys hebben diepe zakken.

En geduld, en dat blijkt hard nodig. De paradigmawisseling die Baan in zijn boek beschrijft, laat op zich wachten. Zelf dacht hij dat de overgang van pc naar smartphone en de daarbij komende koppeling tussen lokale it-systemen en online diensten sneller zouden gaan. “Dat is een van de onzekerheden die bij het ondernemen komen kijken. Zeker in de technologische sector laten sommige zaken zich lastig voorspellen. Je bent aan het pionieren; je loopt voor de troepen uit. Maar als je op voorsprong ligt kun je je een misstap permitteren.”

Cordys knoopt verschillende it-systemen aan elkaar en voegt hieraan proceslogica toe. Daartoe biedt het een online platform - in de cloud - aan voor allerlei bedrijfssoftware. Baan wijst er op dat zo gestructureerde en niet-gestructureerde informatiestromen gecombineerd worden. “Een vrachtwagenchauffeur kan zelf op zijn mobiele telefoon via een applicatie zien dat er een file staat op zijn route. Hij kan zelf beslissen hoe hij die informatie gebruikt en dit kan vervolgens weer teruggekoppeld worden met het planningssysteem”, zegt Baan. Geld wordt verdiend met de verkoop van abonnementen. Meer dan driekwart van de inkomsten komt echter uit de verkoop van licenties van het platform, dat lokaal bij klanten geïnstalleerd wordt. Bedrijven als KPN en Siemens maken gebruik van de diensten. Concurrenten als SAP en Oracle kunnen dit volgens Baan nog niet bieden en daarmee zegt hij zich te kunnen onderscheiden in de markt.

Deal met Google

In 2009 sloot Baan een deal met Google, dat zijn bedrijf tot partner van de internetgigant maakte. Cordys heeft toegang tot alle zakelijk gebruikers Google Apps. “Dat zijn tien miljoen potentiële kopers die over de streep getrokken kunnen worden", zegt Baan. De onderliggende gedachte is daarbij dat bedrijven miljarden aan it spenderen en daarvan 90 procent gebruikt wordt om de boel te laten draaien. “Slechts 10 procent gaat naar innovatie en dat zie ik graag omgekeerd.”

De deal met Google levert Cordys echter nog niet de verwachte omzetstijging. Die bleef in 2009 steken op 26 miljoen euro, 2 miljoen meer dan een jaar ervoor, terwijl het softwarebedrijf rekende op een omzet van 40 miljoen euro. De afdeling Services stootte Cordys af aan partner CSC waardoor het naar eigen zeggen een deel van omzet mis liep. Cordys zag de verkoop van licenties, “de motor van het bedrijf” wel met 56 procent toenemen in 2009 ten opzichte van 2008.

Cordys wist het verlies te beperken in 2009 door de organisatie te reorganiseren en activiteiten af te stoten. Een deel van de activiteiten van Cordys wordt binnen Vanenburg Group voortgezet en de focus is verschoven van productontwikkeling naar verkoop. Om te voorkomen dat 2010 met een negatief eigen vermogen zou aanvangen, stortten Baan en Argonaut 2,9 miljoen aan nieuwe aandelen bij. Cordys heeft nog steeds hoop dat de deal met Google zijn vruchten gaat afwerpen. Baan heeft in het verleden gesteld dat Google de katalysator is die van Cordys een cashmachine gaat maken. “Met de webgebaseerde diensten pak je al gauw een marge van 50 procent.”

Rode cijfers

Dat Cordys maar geen winst wil maken, laat ook zijn sporen na aan de top. Er is al twee maal een nieuwe topman aan het Cordys-roer komen te staan om de onderneming uit de rode cijfers te krijgen. In 2006 nam Loek van den Boog het bestuursstokje van Baan over. Van den Boog zou het bedrijf internationaal laten groeien. Onder zijn leiding werd ook investeerder Argonaut binnengehaald in 2007. Zijn belofte - Cordys zou binnen afzienbare tijd break-even draaien - werd echter niet ingelost. Hij stapte op en in 2008 was Baan opnieuw de topman. Sinds 2010 trekt de Zweed Per Jonssen de kar. Jonssen moet er voor zorgen dat de omzet gaat groeien en Cordys winstgevend wordt. Tot 2008 was Cordys volgens Baan vooral bezig met productontwikkeling, waarbij klanten en winstgevendheid geen doelen waren. “De lat lag hoog bij Cordys”, aldus Baan.

Baans droom is om met Cordys uiteindelijk uit te groeien tot een top-10-speler op wereldniveau. Baan blijft geloof houden. “Het is een kwestie van tijd voor die doorbraak plaatsvindt. De markt is veelomvattend: 3000 miljard dollar aan omzet bij it en telecom, dat is acht maal omvangrijker dan de pc- en it-revolutie.” Dit is een potentiële markt waar Baan graag zijn tanden in zet, zo veel is duidelijk. Het is alleen de vraag of Cordys de hap weet te verwerken of dat het softwarebedrijf uit Putten zich verslikt.

 

Lees ook het ondernemersportret van Jan Baan

 

Fotografie: Femke de Bruin/ FdB Fotografie

Meer over Geen naam