Week 40: Bottlenose

16 apr 2014 - 18:14
Dominiek ter Heide beschikt sindskort over 1 miljoen dollar groeigeld voor Bottlenose, een dienst die diepe inzichten biedt in de trending topics binnen iemands sociale netwerk. Wat is zijn businessplan? En wat vindt Prime Ventures-partner Alexander Ribbink daarvan?

Startup van de Week is vernieuwd!

Vanaf deze week, week 40, ontvangt elke startup feedback van Prime Ventures. Deze venture capitalist stak onder meer geld in Layar, Thuisbezorgd en eBuddy. Prime geeft commentaar op de info die ondernemers in deze rubriek kunnen prijsgeven.

Wat is Bottlenose?

"Bottlenose is de beste service om exact in kaart te brengen wat er gebeurt rond een onderwerp. Als je in Google zoekt naar “Project X” dan zie je nieuws en sites van dagen geleden, op Twitter, Topsy en Facebook krijg je een lange lijst van irrelevante berichten.  Bottlenose analyseert alle data op meerdere netwerken en toont alleen de relevante (trending) links, mensen, foto’s, video’s, topics.

Op het moment zijn wij bezig met een "Pro" product voor de "social listening & analytics" markt. Daarmee gaan we diepere inzichten bieden over de realtime gesprekken die op de sociale netwerken plaats vinden. We kunnen bijvoorbeeld van de mensen die over jouw bedrijf of branche praten, laten zien met welk sentiment ze dat doen en waar ze verder interesse in hebben."

Hoe kwam je op het idee van Bottlenose?

"Vóór Bottlenose werkte ik enkele jaren in Tokio als cto voor een sociaal netwerk waar je talen kan leren. Bij deze startup, iKnow.jp, maakten we veel gebruik van  natuurlijke taaltechnologie. Na vele jaren ‘startup jitters’ besloot ik in 2010 om eindelijk zelf te starten. Eerst ben ik in een klein kustplaatsje ten zuiden van Tokio een paar maanden gaan surfen en coden. Daarna ben ik teruggekeerd naar Amsterdam om te freelancen en om een mede-oprichter te zoeken.
Gelukkig kon ik via mijn connecties in Japan en de VS in contact komen met Nova Spivack - een bekende ondernemer en investeerder in de semantic web wereld. Na een paar Skype sessies werd het al snel duidelijk dat we samen iets moois konden bouwen. “

Hoe heb je het vervolgens gerealiseerd?

"Het concept van Bottlenose is langzaam veranderd. Dat moet ook, want bij een goede uitvoering moeten ideeën mee kunnen veranderen. Door de jaren heen is onze missie wel meer duidelijk geworden: Wij willen het ontastbare concept ‘attention’ - de drijfveer van alles in deze wereld - tastbaar en zichtbaar maken.

We hebben veel tijd besteed aan het opbouwen van onze onderliggende technologie. In 2011 hebben wij ons eerste product gelanceerd als gesloten beta - een social media dashboard voor professionals. Eerder in dit jaar hebben we onze public beta gelanceerd: een portal waarbij je kan zien wat er trending is rond ieder onderwerp."

Verliep alles vlekkeloos?

"Samenwerken met een mede-oprichter op afstand is altijd een uitdaging geweest. Maar inmiddels zijn we er wel goed in geworden. We skypen iedere dag en zorgen dat we in een vliegtuig zitten wanneer dat nodig is. Het ontwikkelingsteam zit in Amsterdam en die blijft voorlopig ook wel in Amsterdam. Het is moeilijk om software ingenieurs te vinden in Silicon Valley."

Wat onderscheidt jullie van concurrenten?

"Onze technologieën voor het analyseren van berichten zijn speciaal gebouwd voor data van sociale netwerken. Zo kunnen we bijvoorbeeld detecteren wanneer mensen het hebben over het nieuwe album van Lady Gaga. Traditionele 'Entity Recognition' software van concurrenten kan dit alleen als dat nieuwe album vastgelegd is in bestaande databases. We hebben een heel scala van dit soort specifieke technologieën. En deze zijn allemaal 'patent pending'. Het geeft ons de mogelijkheid gedetailleerder en diepgaander te rapporteren dan anderen."

Hoe breng je die boodschap over naar je klant?

"Aan de ene kant willen we door middel van het freemium model voor zoveel mogelijk gebruikers zorgen. Als ze het systeem gebruiken, delen ze automatisch links waar ook een verwijzing naar ons bij staat. Op den duur kunnen die gebruikers kiezen voor een premium- of pro-account. Daarnaast partneren we in de VS met digital media-agencies, die social crm en analytics doen voor een heleboel Fortune 500-bedrijven. Zo kan een bedrijf als Delta Airlines bijvoorbeeld zijn social media nauwgelet in de gaten houden en analyseren."

Wat voor resultaten heb je tot nu toe behaald?

"Wij hebben nu zo’n 70.000 gebruikers , onze tool wordt gebruikt door veel social media professionals en invloedrijke social media gebruikers. We hebben honderden aanvragen gekregen voor ons “Pro” product dat we nu aan het bouwen zijn. Bedrijven zijn heel erg geïnteresseerd in het exact in kaart brengen van wat men zegt over hun merken en producten. We hebben nu al tientallen Fortune 500 bedrijven waarin Bottlenose onofficieel gebruikt wordt. Tijd om dat te monetizen dus!"

Ben je op zoek naar groeikapitaal?

"We hebben inmiddels groeikapitaal opgehaald, en kunnen daar een tijd mee vooruit, maar dat betekent niet dat we geen funding meer willen. Er blijft plek voor een Serie A-institutional capital round.."

Wat wil je in 2013 bereiken?

"Onze focus in 2013 zal waarschijnlijk voornamelijk liggen op het werven van nieuwe klanten in de high-end markt. Dan heb ik het over corporate ondernemingen. Op die markt zullen we minder gebruikers werven dan op de low-end markt (influencers en professionals in social media), maar de voorgelegde prijzen zullen veel hoger liggen. Als we binnen twee jaar 20 à 30 procent van de markt (totaal: 1 miljard dollar in 2012) hebben, dan ben ik erg tevreden."

"Snel kleine en grote rekeningen sturen!"

Alexander Ribbink, partner bij de Nederlandse durfkapitalist Prime Ventures zegt onder de indruk te zijn van het team van Bottlenose. "Er is veel aandacht voor het product en de juiste technologie, plus een aansprekende missie met het tast- en zichtbaar willen maken van 'aandacht'. Bovendien hebben ze een aardse focus op uitvoering: belangrijk bij ondernemers. Dat het bedrijf in Amsterdam goede software ingenieurs kan vinden is goed om te horen – ook voor Amsterdam."

De keuze van de markt is volgens Ribbink ook in orde. "Bottlenose begeeft zich in de megamarkt van het toegankelijk maken van “big data”. Met het steeds grotere aantal informatiebronnen en groeiende hoeveelheid van informatie is dat op macro-niveau een groeimarkt. Wij investeren ook in deze social crm-markt."

Wel wijst hij op de grote concurrentie: je kunt zo een speler over het hoofd zien. "Het bedrijf geeft aan dat ze op een of andere manier beter is dan Google, Twitter en Facebook. Oud en irrelevant kunnen zij zijn, is de bewering. Verder noemen ze Topsy, Radian 6 en Crimson Hexagon. De vraag is of er niet nog meer concurrentie is. Rt.ly, Social Buzz, Sulia en Social Ears spelen ook in een vergelijkbaar gebied en zijn ongetwijfeld inferieur en anders, maar lijken voor de leek, investeerder en gebruiker erg nabij. "

De durfinvesteerder is verder blij dat Bottlenose toewerkt naar een betaalde versie. "Persoonlijk vind ik het freemium model intellectueel aantrekkelijk, maar voor de bedrijfsvoering vaak te makkelijk en levensgevaarlijk. Echter, met 70 000 (!) (tevreden?!) gebruikers in de betaversie is er hopelijk wel een mooie basis voor het “pro”-product. Berekeningen ontbreken, dus naar groei, investeringen en break-even punten moet ik gissen. Snel kleine en grote rekeningen sturen naar al die gebruikers! Als iets waarde heeft, dan moet er voor betaald worden."