Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Timing is dé succesfactor voor een nieuw bedrijf’ (TED Talk)

Het is één van de best bekeken startup-videos op YouTube met ruim 2,7 miljoen views: die van ondernemersgoeroe Bill Gross. Zijn boodschap? Als er iets bepalend is voor het succes van startende bedrijven, dan is het timing.

Gross hielp de afgelopen jaren met zijn incubator Idealab honderden bedrijven naar de volgende fase – maar zag er ok vele falen. Gross maakt de balans op in een TED-talk, en geeft antwoord op de prangende vraag: wat zijn de belangrijkste succesfactoren?

Zet de juiste mensen bij elkaar, stop er wat financiering bij en startups kunnen ‘ongelofelijke dingen’ bereiken, zegt Gross. Maar als dat model zo geweldig is, waarom lopen dan alsnog zo veel ondernemers op de klippen? 

Gross beschouwde eerst een topidee, een ‘aha-moment’, als hét onderscheidende element, wat ook de naam van zijn incubator verklaart.

Mike Tyson

Maar wat bleek: de uitvoering door een goed team, en het aanpassingsvermogen van die mensen zijn nog belangrijker. ‘Ik had nooit gedacht dat ik ooit nog bokser Mike Tyson zou citeren, maar die zei eens: ‘Iedereen heeft een plan, totdat ‘ie in een dreun in z’n gezicht krijgt’. Dat geldt net zo voor ondernemingen, zegt Gross. ‘Een goede uitvoering hangt samen met het aanpassingsvermogen van een team dat klappen krijgt van zijn klanten.’

Vervolgens keek Gross naar het businessmodel. Is er een duidelijke route uitgestippeld naar omzet? Zit het succes ‘m in voldoende financiering?

Het telt allemaal mee, zegt Gross. Maar het draait vooral om timing. Bij 88 van de 200 bedrijven (42 procent) die Gross onderzocht bepaalde timing het verschil tussen succes en falen. Voor 64 bedrijven geldt dat voor team en ‘execution’, terwijl het idee maar in 28 procent van de gevallen het cruciale verschil maakt.

Airbnb

Financiering is meestal, zeker vandaag de dag, geen struikelblok. Kijk naar Airbnb, zegt Gross, dat door de meeste investeerders werd weggelachen. Maar dat bedrijf brak door tijdens het dieptepunt van een economische recessie, toen veel mensen zaten te springen om extra bijverdiensten. ‘Dat kan mensen over de streep trekken bij het verhuren van hun huis aan een wildvreemde.’

Zie ook: De identiteitscrisis van Airbnb (premium)

Een bedrijf als Uber heeft een geweldig businessmodel, zegt Gross, en een geweldige uitvoering daarvan. ‘Maar de timing was zó perfect, met chauffeurs die op zoek waren naar extra inkomsten.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een bedrijf dat Gross zag falen, online entertainmentbedrijf Z.com, had in eerste instantie een geweldig team, businessmodel en financiering. ‘We hadden zelfs contracten met grote Hollywood-talenten.’ Helaas was breedband in 1999 nog geen gemeengoed, wat online video’s kijken alles behalve vanzelsprekend maakte.

Twee jaar na het faillissement van Z.com, toen de techniek en breedband flinke sprongen vooruit hadden gemaakt, was daar ineens Youtube. ‘Geweldig idee, maar vooral ongelofelijk goed getimed, aldus Gross.