Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Tom Coronel racet naar 40 miljoen omzet

We kennen hem allemaal als de joviale coureur. Weinigen weten dat Tom Coronel ook een zeer succesvol ondernemer is. Dit jaar groeit zijn onderneming naar een omzet van 40 miljoen euro. “Zonder racen word ik gek, zonder onderneming niet.”

Ondernemingen Tom Coronel

Ondernemer Tom Coronel

Ondernemer Tom CoronelDe ondernemer Coronel is het meest bekend van zijn kartbaan in Huizen, oud nieuws. Inmiddels is hij de grootste televisieleverancier van Nederland. Zijn webwinkel Televisiewinkel verkoopt één op de 25 televisies.

Daar blijft het niet bij. Coronel is hard op weg om ook de grootste te worden in koffiemachines (koffiediscounter.nl) en barbecues (barbecueshop.nl).

“We verkopen jongensdingen, zaken die we zelf willen hebben.” Het succes vertaalt zich in klinkende cijfers. In 2006 was zijn onderneming goed voor 6,8 miljoen euro omzet, drie jaar later is dat gegroeid tot 35 miljoen.

Internetwinkels

In het eerste jaar werden de taken verdeeld tussen Coronel en compagnon/jeugdvriend Marc Koster, nu staan er 26 man op de loonlijst van Create2Fit, de verzamelnaam van zijn webbedrijven. Als hij niet racet steekt Coronel al zijn energie in zijn internetwinkels.

De dagelijkse leiding van zijn kartbaan, de waterskibaan Wet and Wild, sportschool Coronel Sports en de Febo bij Schiphol is overgedragen aan broers Tim en Raymond. Tom houdt een twintig procents aandeel.

Ook tijdens een raceweekend werkt Coronel aan zijn webbedrijven

Hij vertelt dat in zijn laatste race de racemanager hem een paar minuten voor de start uit de trailer komt trekken. “Ik weet niet of je het erg vindt, maar de rest rijdt de pits al uit.”

Op dat moment past Coronel de prijzen aan op zijn website. “Ik wil altijd en overal de standen, de aantallen verkopen en de marges weten.” Inkoop is de laatste taak die hij stevig in handen houdt. “Ik kan niet een jochie van 25 een tonnetje aan voorraad laten bestellen.”

Tot voor kort deed de ondernemer zelfs alle betalingen zelf

“Je kindje groeit, gaat buiten spelen, maar wat als het van zijn fiets afflikkert? Ik kan niet zomaar alles loslaten.” In de praktijk komt dat neer op controle in grote lijnen. “Je moet niet sneller groeien dan je kúnt groeien.

We bepalen alles zelf: de prijzen, de voorraad. Dat beïnvloedt je omloopsnelheid en dus je groei.” Hij gaat er daarbij prat op nog nooit een cent uit de zaak gehaald te hebben. Alle winst vloeit terug in de onderneming, vooral richting websitetechniek.

“Mijn handel is internet. Ik kan overal werken en toch raak ik in paniek als ik een week niet in de winkel geweest ben.” Naar eigen zeggen zit hij net zo lief op kantoor als dat hij in de winkel staat of een showroom verbouwt. De werkvloer is zijn habitat. “Niemand in onze familie houdt van dikdoenerij. Het is niet de kijk-mij-nou-show.”

40 miljoen euro omzet

“We groeien explosief. Vorig jaar zaten we op de helft van de omzet die we nu draaien. Dit jaar denken we op 35, misschien wel veertig miljoen omzet uit te komen.”

Voor Coronel geen ingewikkelde strategieën. Hij kijkt naar de concurrentie en probeert zich daarvan te onderscheiden. Zo maakt hij bij iedere koffiezetter die hij verkoopt een filmpje. “De concurrentie heeft alleen maar platte tekst op de website, het is niet persoonlijk.

We brengen de verkoper bij je thuis met een korte online gebruiksaanwijzing. Het is Tell Sell, maar dan niet zo plat.” Het lijkt te werken. Begin 2008 deed de koffietak 20.000 euro omzet, nu is dat gestegen tot 320.000 euro per maand.

“Iedere keer denk ik: het moet toch een keer ophouden, maar het houdt niet op. 170 televisies op een dag verkopen is echt geen uitzondering. In het magazijn is het constant oorlog. Uiteindelijk ben ik een ordinaire dozenschuiver, het verschil met de concurrentie is dat ik luister naar de klant.

Weet je, ik doe geen business om geld te verdienen, maar om nieuwe dingen te doen, te leren. Uiteindelijk heb ik helemaal geen verstand van ondernemen, het is een avontuur.”

Puistenkoppen

Zijn team, inmiddels 26 man waarvan veertien in vaste dienst, is piepjong en competitief. “Ik houd van prestatiedrang, de beste willen zijn en net iets slimmer zijn dan de rest. Dat zit in mijn genen en dus ook in mijn ondernemingen. Dat is mijn kracht, maar ook mijn zwakte.

Ik vraag te veel van de mensen om mij heen. We zorgen ervoor dat ze elkaar opfokken. We publiceren verkoopstatistieken en oefenen na sluitingstijd het verkoopproces met rollenspellen. Ik speel dan de lastige klant.” Want Coronel wil de beste zijn. De beste website, maar ook de beste verkopers. “Waarom zou je naar die puistenkoppen in de MediaMarkt luisteren?”

Racen en ondernemen

Coronel zegt geen verschil te zien tussen racen en ondernemen. “Als ik race ben ik nog steeds aan het werk.” Maar als hij moet kiezen, dan wint de racerij. “Ik ben één van de 22 rijders in de wereld die in deze klasse rijdt, dat is toch uniek? Zonder racen zou ik gek worden, zonder onderneming niet.”

Toch heeft hij zijn ondernemingen net zo hard nodig als het circuit, die tomeloze energie moet ergens naar toe. “Ik heb er altijd dingen naast gedaan. Na ieder seizoen ben je weer werkloos. Veel van mijn collega’s doen naast het racen helemaal niets, een beetje golfen, bij de kapper zitten en strakke truitjes passen, dan draai je toch door?”

En de toekomst? “Ik kijk niet te ver vooruit. Overnamekandidaten genoeg, maar een exit is onbespreekbaar. Mogelijk dat we ooit een partnerschap sluiten.”

Afbeelding: Tom Coronel