Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Bedrijf verzorgt DigiD van 63 miljoen Britten

Ondernemersnieuws vandaag: Digidenty mag de DigiD van 63 miljoen Britten verzorgen, familiebedrijf wil een RvA, en moordverdachte John McAfee stelde religieuze trommelaars aan, die sexspelletjes deden bij zijn antivirusbedrijf.

1. Wereldverkooprecord voor webwinkel

Eerder bespraken we een onderzoek bespraken waaruit bleek dat de Nederlandse consument nog altijd zich het liefst in een winkel of via een folder oriënteert. De daadwerkelijke aankoop vindt echter steeds meer online plaats. Zo hebben de sites van de Chinese webwinkel van Alibaba gezamenlijk een dagverkooprecord van 3,1 miljard dollar geboekt. Taobao (c2c) en zustersite Tmall (b2c) scoorden een wereldrecord met een dagtotaal van 105 miljoen orders, op een online populatie van 570 miljoen Chinezen.

2. Ondernemers mogen DigiD voor 63 miljoen Britse burgers verzorgen

Ondernemers Marcel Wendt en Carel Mackenbach hebben de opdracht van de Britse overheid om de ‘DigiD’ (digitale identiteit) voor haar 63 miljoen burgers te verzorgen. Samen met zes andere bedrijven zullen de Nederlandse softwaremakers met hun bedrijf Digidenty meewerken aan het ontwerp van een nieuw identiteitsplatform dat in 2013 klaar moet zijn. Eerder ontwikkelde het Haagse bedrijf met ICT-concern Atos de nieuwe versie van de Nederlandse DigiD. Digidenty, opgericht in 2008, heeft een team van 25 werknemers en een omzet van 3 miljoen euro.

3. Familiebedrijven willen een RvA, geen RvC

Uit vrees om verantwoordelijkheden te verliezen, stellen familiebedrijven niet graag een raad van commissarissen aan. Een light-versie, in de vorm van een raad van advies, wordt wel gewaardeerd. Dat is een eerste conclusie uit een onderzoek naar het gewenste bestuursmodel bij besloten vennootschappen, door Hogeschool Windesheim. “Toezicht leidt tot tegenstand. Die kant moeten we dus niet op”, zegt Ilse Matser, onderzoekster en lector bij het onderwijsinstituut. Een raad van advies zou tegemoet komen aan een andere uitkomst in het onderzoek, namelijk dat familiebedrijven wel druk van buitenaf ervaren om meer verantwoording af te leggen aan hun stakeholders. Matser verwacht de definitieve uitkomsten eind 2013 te presenteren.

4. De Slegte/Selexyz geeft mkb-obligaties uit

De boekhandelcombinatie De Slegte/Selexyz, sinds april eigendom van investeringsmaatschappij ProCures, gaat twee obligaties uitgeven op de mkb-beurs van Alternext. Samen hebben ze een waarde van 15 miljoen euro. Met de uitgaves hoopt het minder afhankelijk te raken van banken en het Centraal Boekhuis. Maar of het tot succes leidt, valt nog te bezien: de eerste mkb-obligatie die in mei bij de mkb-beurs werd uitgegeven, afkomstig van Credit Management, raakte uitverkocht nadat de inschrijvingsperiode voor de lening werd verlengd. Volgens Peter Nederlof van Keijser Capital, sponsor en organisator van de beurs, kwam dit echter doordat er te weinig reclame voor de uitgave gemaakt zou zijn. Selexyz ging in maart failliet. Procures, eigenaar van concurrent De Slegte (dat juist een succesvolle turnaround had gerealiseerd), voegde vervolgens Selexyz toe aan het bedrijf. Procures is nog op zoek naar een nieuwe naam voor de combinatie, die vandaag bij vier winkels op de markt wordt gebracht.

5. Facebook imiteert YouTube en verliest waarde

Facebook is druk bezig een interessanter platform te worden voor commerciële partijen. De nieuwste update is het testen van ‘ranked comments’ op pagina’s van merken en groepen. Net als bij YouTube komen zo de meest ‘gelikete’ commentaren bovenaan te staan. Particuliere gebruikers moeten zo eerder naar bedrijfspagina’s gelokt worden. Het is een aanvulling op een andere test met ‘threaded comments’, waarbij Facebook de optie geeft aan gebruikers om op een specifiek commentaar antwoord te geven. In de tussentijd is de beurswaarde van een aandeel in Facebook, na een korte opleving door goed nieuws over de mobiele inkomsten, wederom gedaald naar 19 dollar. De daling had te maken met het feit dat er weer een aantal early-investors en (oud)werknemers hun aandelen in Facebook kunnen verkopen.

6. Internationale aandacht lokt SNTMNT nog niet naar buitenland

Bij NUzakelijk een portretje over de Nederlandse startup SNTMNT, dat vorige maand in de Financial Times onder de aandacht werd gebracht. SNTMNT verkoopt marktdata aan partijen die meer informatie en inzicht willen over ontwikkelingen op de beurs. Die data beschrijven het ‘consumentensentiment’ en het ‘financieel sentiment’ van gebruikers op social media. Ondanks de brede internationale publiciteit, ook in Amerikaanse media, wil mede-oprichter Vincent van Leeuwen nog niet naar het buitenland, noch wil hij een investering. Het is voor de keuze voor zo’n strategie onder meer afhankelijk van social media monitorbedrijf Clipit, dat vanaf het begin al geld in SNTMNT stak. “We willen gewoon rustig uitbreiden, te beginnen met drie à vier grote Nederlandse klanten. Daarna kijken we naar het buitenland.”

7. We Want Cinema wint Global Creative Business Cup

Nadat het eerder de Nederlandse Creative Business Cup won, heeft We Want Cinema nu ook de internationale finale van de competitie gewonnen. De spinoff van filmdistributeur Amstelfilm heeft een alternatieve vorm van programmeren voor de bioscoopindustrie. Je kunt via de site zelf bepalen welke film er in een bios draait. Je schrijft je in, zoekt naar je favoriete film (die je al jaren niet gezien hebt), bestelt je kaartje en nodigt vrienden uit via Facebook. Als er genoeg kaartjes zijn verkocht, gaat jouw filmavond door. Bij de finale van Get in the Ring, een pitchcompetitie met een miljoen euro investering voor de winnaar, grepen de twee Nederlandse finalisten Innovader en Holland Haptics naast de hoofdprijs. Die ging in Rotterdam naar Risparmio Super uit Italië.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En dan dit….. ‘McAfee huurde trommelaars in, die sexspelletjes speelden’

Antiviruspionier John McAfee is nog altijd op de vlucht voor de politie in Belize, zo bevestigt hij in een audio-interview met Wired. Volgens hem willen de plaatselijke autoriteiten hem ten onrechte de moord op zijn buurman in de schoenen schuiven. Een kennis van McAfee heeft tegenover persbureau Reuters verklaard dat de moeilijkheden voor McAfee begonnen nadat hij weigerde lokale regeringspartij UDP te sponsoren. Maar intussen duiken er ook berichten op die hem in een discutabel daglicht stellen: Silicon Valley-regiokrant Mercury keek in haar archief en schetst het beeld van een man die al in zijn McAfee-tijd excentriek was. Hij stelde onder meer een groep werknemers aan die de Wiccan-religie aanhingen. Wat ze voor het bedrijf deden? Ze sloegen op trommels op het voorgazon, en deden aan sexspelletjes. Wie het deed in de vergaderzaal kreeg 16 punten, terwijl sex in het kantoor van McAfee 8 punten opleverde. McAfee beweerde zelf nooit van de spelletjes geweten te hebben.

Tot zover de Sprout update van 15 november 2012. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?