Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Megaboete Philips; Nespresso daagt DE uit

Ondernemersnieuws vandaag: topsectorenbeleid stelt teleur voor voedselpioniers, Philips moet fors boeten, Nespresso daagt DE uit, en de aanhouding van John McAfee.

1. Voedselpioniers tieren niet welig bij topsectorenbeleid

Het topsectorenbeleid levert de agrofood-branche veel minder groeikapitaal op dan verwacht. Afgelopen april waren het bedrijfsleven en het Ministerie van Economische Zaken nog overeengekomen dat ze in 2012 en 2013 samen 250 miljoen euro in de sector zouden stoppen. Daarvan zou 72 miljoen euro op het conto van de overheid komen. De investeringen voor 2013 blijven echter nu steken op 40 miljoen euro. Het bedrijfsleven draagt 25 miljoen euro bij, de overheid 15 miljoen. Hoe dat komt? Het laat zich raden: de crisis. Voorwaarde voor groeigeld van de overheid is dat bedrijven eerst met kapitaal over de brug komen. Dat gebeurt onvoldoende. Ook is er onvrede over het feit dat ‘Den Haag’ alleen geld stuurt als de bedrijven een financiële bijdrage aan een onderzoekinstelling leveren. ‘Agrofood’ is volgens het FD lang niet de enige topsector die niet de geambieerde innovatie-investeringen ontvangt.

De NOS gaat in op de dupering van consumenten

2. Philips krijgt megaboete

De EU heeft Philips en zes andere technologiebedrijven een boete van bijna 1,5 miljard euro voor kartelvorming opgelegd. Het is de hoogste financiële sanctie die het ooit trof. De beeldbuisdivisies van de bedrijven hadden 10 jaar de markt gezamenlijk verdeeld in twee kartels. Ze waren zich bewust van het strafbare karakter van hun handelingen, zo blijkt uit interne documenten die de Commissie achterhaalde. ‘Hoge functionarissen’ kwamen in het geniep bijeen op golfbanen en overlegden met regelmaat. Van de 1,5 miljard euro komt waarschijnlijk 500 miljoen euro op het conto van Philips. Ceo Frans van Houten laat Philips in beroep gaan. “De boete is disproportioneel en onrechtvaardig. Het is spijtig om geassocieerd te worden met dit type gedrag. Ons ethisch normenstelsel is helder en moet strikt nagevolgd worden.” Philips daalde woensdag op de beurs en kan nu wellicht ook hoge claims van gedupeerde bedrijven verwachten.

3. Nespresso gaat baristastrijd aan met DE

Nespresso is vanaf vandaag nadrukkelijker concurrent van Douwe Egberts. Het verkoopt espresso in een nieuw soort koffiewinkel, waarin een shop en een bar zijn gecombineerd. Zo kunnen bezoekers ook binnenlopen om nieuwe etuis te kopen. “Wij zien er een groot deel van onze toekomst in.” Als de nieuwe winkel in Amstelveen goed loopt, zullen er meer worden geopend. Het loopt vol binnen de Nederlandse baristamarkt: naast de groeiambities van Coffee Company, dat vorig jaar door DE is gekocht van Dick de Kock, ontstaan er ook steeds meer vestigingen van Starbucks. Het bedrijf van Howard Schulz maakt overigens woensdag bekend dat het de komende vijf jaar 3000 nieuwe winkels in de Noord- en Zuid-Amerika wil openen.

4. Nederlandse durfinvesteerder casht hard met trustbedrijf

Durfinvesteerder en multimiljonair Rob Thielen kan weer een flink aantal miljoenen bijschrijven. Nadat hij in 2009 een trustbedrijf voor een ‘prikkie’ van 250 miljoen euro overnam van het noodlijdende Fortis, heeft hij dit ‘Intertrust’ alweer doorverkocht voor een dikke 675 miljoen euro. Blackstone, eveneens durfkapitalist maar dan van Amerikaanse origine, hapte toe. Thielen’s bedrijf Waterland houdt 425 miljoen euro aan het transferavontuur over. Het is begrijpelijk dat trustbedrijven in crisistijd in populariteit en waarde stijgen, want hun specialisme is het verlagen van de belastingdruk voor multinationals en celebrities.

5. Microsoft lanceert Socl; Instagram tacklet Twitter

Het kon niet uitblijven dat Microsoft serieus mee wil gaan spelen in social media land. Na de introductie van het meer sociale en intuïtieve besturingssysteem Windows 8, heeft het nu een sociale zoekmachine gelanceerd. Socl is sinds woensdag voor iedereen toegankelijk. Hoewel de site ook als sociaal netwerk te typeren is, met deelbare collages, concurreert het volgens Steve Ballmer’s bedrijf niet met Facebook. Of Facebook hetzelfde durft te beweren over zijn verstandhouding met Twitter, is na gisteren de vraag: het heeft ervoor gezorgd dat alle foto’s van dochterdienst Instagram niet meer zichtbaar zijn op Twitter. Als je het plaatje wil zien, zal je Instagram moeten bezoeken. Instagram-ceo Kevin Systrom geeft zelfs aan dat het in de toekomst Twitter volledig de toegang wil ontzeggen tot content van de fotosite.

6. Murdoch is een familiemoloch

Wil je ook een familie-imperium opbouwen? Maar dan in goede harmonie, met (schoon)dochters en (schoon)zonen die graag bij jou en bij elkaar over de vloer komen? Stap dan af van het idee dat Rupert Murdoch je voorbeeld is. The New Yorker deed namelijk een boekje open over de multimediamagnaat, die stopt met zijn iPad-krant The Daily maar wel gaat bepalen hoe wij straks voetbalsamenvattingen gaan zien. Dochter Elisabeth voelt zich achtergesteld tegenover haar broers en is al tweemaal uit News Corp gestapt. Papa zou haar een glazen plafond voorhouden. Maar jongste zoon James zou ook vol jaloezie zitten, omdat Murdoch zijn andere telg Lachlan stelselmatig als zijn oogappel zou behandelen.

7. Softwarepionier John McAfee opgepakt

Softwarepionier John McAfee, verdachte in een moordzaak, is opgepakt in Guatemala. Het land wil hem terugsturen naar Belize, nadat de politie hem eerder op woensdag had opgepakt voor het illegaal binnentreden van het land. McAfee zegt dat hij in Guatemala asiel wilde aanvragen. Daar zou hij naar eigen zeggen vrijuit kunnen spreken over corruptie in Belize. Volgens de premier van Belize is McAfee ‘knettergek’.

En dan dit: censuur leidt tot reclamehit

Het is een beproefde methode om viral te gaan, maar het is de vraag of de Israëlische frisdrankfabrikant SodaStream er echt op rekende dat de Britse reclame code commissie zijn commercial zou verbieden. Een volkomen onschuldig filmjpe, waarin het doe-het-zelf-voordeel van het product wordt gepromoot (je kunt met SodaSteam’s thuisapparaat eigenhandig coolzuur toevoegen), is volgens de Britten toch te hard omdat het andere dranken zou discrimineren. Resultaat: 1,3 miljoen mensen surfden naar YouTube, om het daar dan maar te bekijken. Oordeel zelf:

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Volg de verantwoordelijke redacteur via @BasvanEssen.

Tot zover de Sprout update van 6 december. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Nieuws inhalen?