Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Sligro investeert in startup; KREM overgenomen

Ondernemersnieuws vandaag: Techcrunch verwacht een Facebook-telefoon, Sligro neemt belang in startup, KREM verkocht, doorstart Media Park en Dell dichterbij een overname.

1. Horecagroothandel Sligro neemt belang in Superdirect.com

Sligro Food Group heeft een minderheidsbelang genomen in Superdirect.com, een nieuwe afhaaldienst van ondernemer en politicus Peter Pompen. Behalve aandeelhouder wordt Sligro ook leverancier van Superdirect.com, bevestigt woordvoerder Wilco Jansen tegenover Dow Jones. Het nieuwe bedrijf krijgt een distributiecentrum in Barendrecht. Sligro, onder meer eigenaar van supermarktformule Emte, krijgt voor een onbekend bedrag een belang van 49 procent. Superdirect.com is nog niet open voor publiek.

2. eFocus neemt social media-pionier KREM over

Het veelgeprezen social media-bureau KREM houdt op te bestaan als zelfstandig bedrijf. Het Utrechtse internetbedrijf eFocus, dat al een belang had, neemt het bedrijf over, bevestigt KREM-oprichter Thijs Sprangers tegen onze redacteur Yoshi Tuk. Een blik in de KvK leert dat de betreffende bv van KREM is uitgeschreven bij de Kamer van Koophandel. Een vertrouwelijke bron weet te vertellen dat het rommelde in het bedrijf. Uit de KvK blijkt dat KREM twee jaar op rij een negatief eigen vermogen had van bijna een half miljoen euro, op een balanstotaal van rond de drie ton (in 2011). Volgens oprichter Sprangers werd er in 2012 gereorganiseerd en is er de laatste maanden weer winst gemaakt. “Vanuit strategisch oogpunt is het goed te fuseren omdat de diensten elkaar regelmatig in de weg zaten en zo beter kan worden samengewerkt”, luidt het antwoord. Naar eigen zeggen is de financiële huishouding niet de belangrijkste reden om te fuseren. KREM is in 2004 opgericht en wordt gezien als een van de eerste succesvolle spelers in sociale medialand. Het bedient bekende namen als NS, Deloitte en PwC. Het social mediaclubje van Sprangers profileert zich als “pionier op het sociale web” en analyseert social media in een vaste column op BNR en in andere media.

3. Kansen voor export naar Australië

De Nederlandse export naar Australië verdubbelde de afgelopen 10 jaar van 600 miljoen euro naar 1,25 miljard euro, zo rapporteren de Nederlandse ambassade in Canberra en het Nederlands Consulaat-Generaal in Sydney. Ondanks de relatief kleine bevolking, met 22,7 miljoen inwoners, importeerde het land in 2011 zo’n 190 miljard euro aan goederen en diensten. In datzelfde jaar exporteerde Nederland voor 1,8 miljard euro naar Australië. Ondernemers voeren onder meer machines, machineonderdelen, medische apparatuur, elektronica en chemische producten uit naar Australië.

4. Media Park in Hilversum maakt doorstart

Het Media Park in Hilversum maakt een bloedeloze doorstart onder een nieuwe beheerorganisatie: Media Park Beheer (MPB) neemt alle activiteiten en werknemers over van het eerder failliet verklaarde TCN Media Park. MPB is een dochteronderneming van Coral Beheer van André van den Heuvel en Jim Reerink. Het kan direct een nieuw initiatief op het park presenteren: tv-koks Robert Kranenborg en Julius Jaspers gaan er komende zomer een groot restaurant openen. Het gaat om een eetgelegenheid voor alle momenten van de dag met plek voor zo’n 125 gasten, meldt de Gooi- en Eemlander.

5. Noodlijdend Dell onderhandelt over overname

Amerikaans computer(onderdelen)fabrikant Dell onderhandelt volgens persbureau Bloomberg over een overname door private investeringspartijen. Ceo en oprichter Michael Dell, nog in bezit van 15,7 procent van de aandelen, toonde in 2010 al eens zijn interesse in een overname. Dell, dat afgelopen jaar bijna een derde van zijn beurswaarde verloor, groeide ooit hard dankzij een slimme bevoorradingstactiek: het bouwt pas een pc als een bestelling is geplaatst, waardoor voorraadkosten laag gehouden worden. Maar Dell kampt nu met een afzwakkende pc-verkoop, vooral door concurrentie van smartphones en tablets. Beleggers reageren positief op de beursexit.

6. Samsung bereikt mijlpaal; Apple incasseert tegenvaller

Samsung heeft een mijlpaal bereikt met de verscheping van in totaal 100 miljoen Galaxy S smartphones, zo heeft de Koreaanse elektronicafabrikant laten weten. Van de S2- en S3-versie van de Android-telefoon zijn ieder 40 miljoen exemplaren verscheept naar leveranciers. Van de Galaxy S3 worden dagelijks liefst 190.000 exemplaren verkocht. Het nieuws is symbolisch voor een afname van de macht van Apple: de iPhone-fabrikant verkoopt in Amerika maar half zoveel smartphones als marktleider Samsung. The Wall Street Journal maakte gisteren bekend dat Apple de bestellingen van iPhone 5-schermen voor de periode januari tot en met maart zou hebben gehalveerd vanwege tegenvallende verkoopprognoses. Verontrustend voor Apple: volgens Forbes is de iPhone niet meer cool onder de jeugd. Enige troost: Apple maakte vorig jaar juni al bekend dat het 250 miljoen iPhones heeft verscheept. Zover is Samsung nog lang niet.

7. En dan dit… ‘Facebook introduceert eigen telefoon’

MG Siegler, sterreporter van het doorgaans goed ingelichte TechCrunch, verwacht dat Facebook vandaag een eigen telefoon gaat introduceren. “Verschillende bronnen hebben ons bevestigd dat ze verwachten dat er dinsdag zoiets te zien zal zijn”, schrijft hij. Oprichter Mark Zuckerberg heeft altijd ontkend dat Facebook een eigen telefoon wil verkopen. Siegler denkt daarom dat Facebook niet zelf de telefoon gaat uitbrengen. Het zou gaan om een speciale lijn onder een al bestaande producent.

Tot zover de Sprout update van 15-1-2013. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het op Twitter of Facebook.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nieuws inhalen? Lees de update van gisteren.

Dit nieuws op je iPhone of iPad? Download NLinBusiness en krijg het beste van Sprout, Management Team, Adformatie, Tijdschrift voor Marketing en IEX.nl.