Zuckerberg: 'MySpace verloor van zichzelf'

04/16/2014 - 18:13
Ondernemersnieuws vandaag: zzp-organisaties ontstemd over belastingplannen, Belgen rijker dan ooit, en informal investor ambities bij Ad Scheepbouwer.

1. 'MySpace heeft van zichzelf verloren'

MySpace, het populairste sociale netwerk vóór de opmars van Facebook, heeft van zichzelf verloren. Dat zegt Facebook-ceo Mark Zuckerberg in een interview met Paul Graham, de oprichter van accelerator Y-Combinator. Volgens Zuckerberg bood MySpace een ander product aan dan Facebook deed. MySpace was vooral geschikt om nieuwe mensen te leren kennen, terwijl Facebook vanaf het begin bedoeld was om banden met je familie en vrienden te versterken. "Op een of andere manier dacht MySpace op een bepaald punt dat het nodig was hetzelfde als Facebook aan te bieden, waarna het alles is gaan kopiëren. Dat luidde hun ondergang in." Zuckerberg sprak met geen woord over de vele banners en Google Ads die op MySpace te zien waren. Volgens een Reuters-rapport was dat de reden van de neergang.

2. Zzp-organisaties boos over nieuwe belastingplannen

Er komen barre tijden aan voor zzp'ers als het recent geïntroduceerde belastingplan van de commissie Van Dijkhuizen doorgaat. Dat zeggen diverse belangenorganisaties zaterdag tegen nu.nl. Stichting ZZP Nederland, goed voor 23.000 leden, verwacht dat de plannen desastreus uitpakken, vooral voor zzp'ers met een laag inkomen. De aftrekposten van €7280 en €2123 worden in de plannen met 37% belast en dat zou ertoe leiden dat zzpérs 300 euro in de maand extra moeten betalen. "Een fors bedrag voor iemand die vaak minder dan 2000 euro te besteden heeft." Het Platform Zelfstandige Ondernemers noemt de maatregelen verder 'onrealistisch'. Trouw pakte dit weekend uitgebreid uit met een persoonlijk portret van een zzp'er die in de problemen kwam en er het boek 'De nieuwe arme' over schreef.

3. Apple opent grootste winkel in Azië

Smartphone- en tabletgigant Apple heeft zaterdag in het centrum van Beijing zijn grootste winkel in Azië geopend. De drie etages tellende winkel toont hoe belangrijk China wordt voor het bedrijf. Het land vormt, na moederland Amerika, het meest belangrijke afzetgebied. De nieuwe Apple-winkel, de zesde in China, liep vlak na de opening meteen vol. Voor de opening stond er, net als recentelijk bij een introductie van een winkel op het Leidseplein in Amsterdam, urenlang een rij wachtenden voor de deur.

4. Vertrek topvrouw zoveelste tegenslag Facebook

Joanne Shields, de vrouw die aan het roer staat van Facebook Europe, gaat bij de Britse overheid werken. Het is de zoveelste tegenslag voor het bedrijf, na een matig verlopen beursintroductie en zorgen over de ontwikkeling van de omzet van het sociale netwerk. Shields kiest liever voor een rol bij 'Tech City Investment Organisation', een initiatief van de Britten om meer technologiebedrijven naar Londen te trekken en met Silicon Valley te kunnen concurreren. Vrijdag sloot het aandeel Facebook op 19 dollar. Bij de beursgang in mei kostte het aandeel nog 38 dollar.

5. Belgen nog nooit zo rijk geweest

Ondanks de eurocrisis en politieke verdeeldheid zijn de Belgen nog nooit zo rijk geweest als nu, zo blijkt uit cijfers van de Nationale Bank van België. In het tweede kwartaal van 2012 steeg het netto financieel vermogen van onze zuiderburen met 10,6 mrd euro naar 770 mrd euro, een recordbedrag. Vooral de aandelenportefeuille van de Belgen is met een bedrag van 313,3 miljard euro enorm in waarde toegenomen. Verder beschikken de België over vermogen dankzij geld en deposito's (€319,5 mrd) en zogenoemde spaarverzekeringen (€251,8 mrd). Daar gaat een schuld van ruim 110 miljard euro van af. Zou ook het vastgoed meegerekend zijn, dan zou de totale Belgische rijkdom nog veel hoger uitkomen.

6. Ad Scheepbouwer heeft informal investor ambities

Bij oud-KPN-topman Ad Scheepbouwer borrelen de ondernemersambities hoog op. Niet alleen werd hij deze week mede-eigenaar van it-consultant Fox-IT, ook loert hij op deelname in andere ondernemingen. "Ik kijk vooral naar bedrijven die zich ergens in onderscheiden, qua product of businessmodel", zegt hij tegen Emerce. "Omdat ik als investeerder een beperkt budget heb, probeer ik de kampioenen binnen een niche te vinden. Dat zijn bedrijven die snel groeien, die ik begrijp of snel kan begrijpen, en waar ik inhoudelijk een bijdrage aan kan leveren. Denk aan de IT-sector, en dan de consultancykant, of de zakelijke dienstverlening. Bij die laatste moet er wel een internetcomponent zijn, anders hoeft het niet. Daar zit de vernieuwing.” Denk niet dat Scheepbouwer, die al eens geld stak in Wehkamp, voor piepjonge bedrijven gaat. “Ik ben nooit zo goed geweest in het beoordelen van concepten die aan het begin staan. Dat is me in die fase iets te vaag. Dingen moeten een bepaalde omvang en omzet hebben, wil ik er iets mee kunnen en andersom. De fase tussen nul euro en een ton vergt lange tijd, daar heb ik het geduld niet voor.”

7. En dat dit... de soap rond startup Color

Sprout wil je niet de soap onthouden rond de Amerikaanse startup Color, die na nog maar een week gelanceerd te zijn, meteen 41 miljoen dollar (=29 miljoen euro) wist op te halen. Onder de investeerders zaten niet de minste namen. Denk bijvoorbeeld aan Sequoia Capital, dat onder meer in LinkedIn geld stak. Nadat eerder al naar voren kwam dat Color noodgedwongen zijn koers wijzigde en van foto-app in een live video-app veranderde, ceo Bill Nguyen voor onrust in de boardroom zorgde en al maanden niet meer bij het bedrijf werd gesignaleerd, blijkt nu dat het bedrijf de stekker eruit trekt. Apple neemt voor een handjevol miljoenen dollars het team van Color over. Die gaan zich niet bezighouden met live video, maar met cloud-technologie.
Apple is niet geïnteresseerd in wat het bedrijf ontwikkeld heeft. Color was ooit bedoeld voor iPhone- en iPadbezitters die foto’s willen delen met mensen in de buurt. ‘Vriendschappen’ bestonden alleen met mensen die zich op een bepaald moment op maximaal 30 meter van de gebruiker van de app bevinden.

Tot zover de Sprout update van 22 oktober. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.

Bas van Essen

Meer over Trends