Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Maak je presentatie Twitterfähig

Spreken in het openbaar lijkt steeds meer op spreken tegen een batterij elektronica waarin de toehoorders zich compleet onderdompelen. Tijd om Twitter, Facebook en de rest naar je hand te zetten terwijl je spreekt.

We kwamen deze fijne tips tegen bij Fastcompany:


1. Geen paniek als niemand het de moeite waard vindt je aan te kijken


Natuurlijk, echt prettig is het niet, maar dat iedereen met zijn laptop, smartphone en tablet in de weer is, betekent niet dat de oortjes niet gespitst zijn. Je zult uit de lichaamstaal moeten opmaken of je het publiek echt boeit. Een veeg teken: zodra overal in de zaal mensen ook nog met elkaar gaan smoezen, is het tijd voor actie.


2. Kom niet in de verleiding om te vragen of de mobieltjes uit kunnen


Sorry, maar dat is niet meer van deze tijd, en we hopen dat je publiek dat wel is. Dat laat zich in de eerste plaats niet graag vertellen wat het wel en niet moet doen. Bovendien krijg je de volledige aandacht, maar de echte social mediaverslaafden zullen de zaal snel verlaten. Bovendien: wat is het verschil tussen iemand die op zijn apparaatje zit te duimelen en iemand die vroeger in zijn notitieblok zat te droedelen?


3. Zorg dat je de feiten echt goed op een rijtje heeft


Je publiek is vast al redelijk op de hoogte maar bij alles wat je beweert, gaat het als een razende googelen en twitteren. Nog voordat u een fout kunt herstellen, word je al op twitter verbeterd en misschien wel te kakken gezet.


4. Leer in Twittertaal te spreken


Een goede speech bevat vanzelfsprekend een paar razendstrakke one-liners. Zorg dat die kant-en-klaar op Twitter kunnen worden verspreid: hou het dus binnen het format van 140 karakters. Er zijn zelfs sprekers die het Twitter-materiaal heel listig in hun powerpoint verwerken: je moet mensen ook de kans geven uw pareltjes te verspreiden. En vooruit, gooi er ook maar een hashtag in als dat je Twitterprofiel verhoogt.


5. De zaal is eindeloos groot


Je dacht dat je het tegen 100 koppen had? Dan hebben we goed nieuws: als je praatje de moeite waard is, genieten tegenwoordig miljoenen mensen onmiddellijk mee. Elke tweet, facebookposting en desnoods Foursquare-notificatie vestigt de aandacht op je verhaal. Eigenlijk moet je zich zorgen maken, als je publiek niet druk aan het klikken en tikken is. Na afloop kan het geen kwaad, te kijken wat het bereik van je voordracht buiten de muren van de zaal is geweest.


6. Je krijgt kritiek terwijl je spreekt


Ook iets om nog nét een tikje nerveuzer van te worden voordat je op moet: hoe het verhaal overkwam, hoeft je niet meer na afloop te vragen aan een kennis. Alle kritiek en opmerkingen worden uitgestort terwijl je spreekt. Als de organisatie dan ook nog zo vriendelijk is geweest om een scherm met twitterfeed achter je op te hangen, vliegen de rotte tomaten je helemaal om de oren zodra het publiek zich tegen je keert. Maar dat gebeurt natuurlijk niet. Je houdt de feed goed in de gaten, en reageert op de tweets waar dat opportuun is. Dat verhoogt de interactie met het publiek, al verloopt het via het web.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Lees ook: