Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Uit de as herrezen

Wie al die mensen rond ziet lopen met een iPod, zou bijna vergeten dat het Apple niet altijd zo voor de wind is gegaan. In de jaren negentig beheerste het bedrijf slechts 2 procent van de pc-markt. Zelfs de meest verstokte fanaten morden om de gammele en steeds schaarser wordende software voor hun Mac’s. Toen keerde Mr.Apple - Steve Jobs - terug bij het bedrijf dat hij had helpen oprichten.

Voorlopig hoogtepunt is de meest recente kwartaalomzet. Die is met 3,5 miljard dollar bijna 75 procent hoger dan het jaar ervoor en de hoogste in de 28-jarige geschiedenis van Apple. Het aandeel Apple is inmiddels meer waard dan dat van Microsoft. Fortune laat in een reconstructie zien wat er is gebeurd. Het blad spreekt van een “uitbarsting van creativiteit en innovatie, die in twintig jaar tijd niet is vertoond”.
Uiteindelijk schuilt de kracht van Apple-producten vooral in hele krachtige, intelligente en stabiele software. Alleen zo kunnen al die hippe, gebruiksvriendelijke spulletjes zo populair worden. De combinatie van superieure hardware, software en netwerken deed Sony al naar adem happen. Microsoft-klanten balen van de eeuwige vastlopers. Apple heeft de spelregels veranderd voor drie industrieën: pc, consumentenelektronica en muziek. Hoe ver gaan ze komen?