Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Update je Tesla Roadster naar versie 3.0

Net als je telefoon of computer kun je ook je Tesla updaten. Voor de Tesla Roadster komt er een nieuwe accu beschikbaar en andere fijnslijperij: versie 3.0.

We hadden al eerdere upgrades met de namen 1.5, 2.0 en 2.5, en nu is de volgende daar. De Tesla Roadster krijgt weer een upgrade. Versie 3.0 brengt verbeteringen die zijn opgedaan met het ontwikkelen van de Model S.

Belangrijkste is de accu. Sinds de eerste Roadster in 2008 met een 53 kWh accupakket op pad ging, is de batterijtechnologie doorgegaan. Nu kan Tesla 70 kWh halen uit een pakket van dezelfde omvang.

Naast de accu met grotere capaciteit pakt Tesla ook de aerodynamica van het sportwagentje aan. De luchtweerstand gaat met behulp van een achteraf aan te brengen aerokit omlaag naar 0,31 ten opzichte van 0,36. 

Ook de banden zijn verbeterd. Tesla heeft nu banden met een 20 procent lagere rolweerstand beschikbaar.

 

Dik 600 kilometer range

Alle verbeteringen tezamen verhogen de range van de Roadster met 40 à 50 procent tot dik 600 kilometer, claimt Tesla. Om dat te bewijzen, gaat een Roadster in een van de eerste weken van 2015 een non-stop rit maken van San Francisco naar Los Angeles.

Eigenaren die wel oren hebben naar de upgrade kunnen komend voorjaar een afspraak maken bij de dealer voor het aanbrengen van de tuning van fabriekswege.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Wegbereider

De Tesla roadster was de wegbereider voor het grote succes dat Tesla met de Model S wist te bereiken. De Roadster was een afgeleide van de bestaande Lotus Elise. Tesla-oprichter Elon Musk nam de Lotus-basis, maar schroefde er een volledig elektrische aandrijflijn in. De Roadster werd gebouwd van 2008 tot 2012; er gingen 2.400 exemplaren naar 31 landen. In Nederland kostte de Roadster nieuw ruim 80.000 euro.

Als proeftuin was de tweezits open sportwagen zeer geschikt: klein, licht, agiel en early adopters lieten zich er graag in zien. Maar het kekke model was te onpraktisch om geschikt te zijn voor een groot publiek. Daarom volgde de Model S als grote vierdeurs gezinsauto. Maar door zijn prijs van 70.000 euro is ook die nog steeds iets voor de groep pionierende ondernemers die graag iets nieuws probeert. Later volgt een kleinere, goedkopere Tesla, de Model X, die echt de massa aan het elektrisch rijden moet krijgen.