Valkuilen bij starten

donderdag, april 17, 2014 - 10:12
Keuzes die u bij de start maakt, kunnen grote consequenties hebben voor de toekomst. Veel van de structurele problemen waar ondernemers later tegenaan lopen, ontstaan al in het begin.

 

De ondernemer
Vorig jaar zagen ruim 75.000 nieuwe bedrijfjes het licht. Zeven procent daarvan lag er tijdens het eerste jaar alweer uit en ongeveer de helft zal binnen vijf jaar een vroegtijdige dood sterven.
Dat ligt voor een groot deel aan de verkeerde keuzes die zijn gemaakt in de startfase. Veel beginnende ondernemers hebben de neiging om een aantal wezenlijke zaken over het hoofd te zien. Besteed tijd en aandacht aan de fundamenten van je bedrijf en zoek alles zorgvuldig uit. Gemiddeld kost het negen maanden tot een jaar om een nieuwe onderneming uit de grond te stampen. Verlies één ding nooit uit het oog: het gaat om uw rotsvaste overtuiging dat uw product of dienst in de smaak gaat vallen. De rest is ruis en leidt voornamelijk af.

 Misschien is het een open deur, maar toch: de rol van de ondernemer tijdens deze fase is cruciaal. De meeste starters opereren een tijdlang volledig alleen en moeten dus van alle markten thuis zijn. De oprichter is aanjager, verkoper, boekhouder en marketeer tegelijk.
Eén van de belangrijkste talenten die een ondernemer moet bezitten, is overtuigingskracht. Om uw klanten, toekomstig personeel, leveranciers en financiers over de streep te trekken en ze te overtuigen van de kracht van uw nieuwe idee. Alleen u kent alle ‘ins en outs’ en weet waarom de markt zit te wachten op uw onderneming. Investeerders luisteren veelal nauwelijks naar het verhaal van een ondernemer. Veel belangrijker vinden ze wíe en hóe hij of zij het verhaal vertelt.
Een bloeiende onderneming komt voort uit de oprechte liefde en aandacht van zijn oprichter, niet uit een rationeel rekenproces. Een louter op winst beluste ondernemer zal in moeilijke tijden nooit genoeg toewijding kunnen opbrengen om het bedrijf erdoorheen te slepen.

Valkuilen

  • Te weinig realisme
  • One man show
  • Slechte balans tussen werk en privé

 

Marketing & Sales

In de startfase van een bedrijf draait het vooral om marktkennis: welke klanten wil je bedienen, in welke omgeving moet je opereren, wie zijn je concurrenten en wat doen ze?
Ondernemers strijden allemaal om de aandacht van de consument en die kan zijn schaarse geld en tijd maar één keer uitgeven. Een goede marktstrategie, waarbij u uitstippelt welke doelstellingen u nastreeft en welke segmenten je wilt bereiken, is daarbij onontbeerlijk. Vooral in de startfase is zaken doen veelal een kwestie van gunnen. Beginnende ondernemers zetten zo’n zeventig tot tachtig procent van hun diensten of producten af bij bestaande relaties – meestal kennissen uit hun vroegere werkkring. Denk dus aan uw public relations en laat relaties weten dat u er bent. Licht ze op tijd in: uw oude contacten willen niet uit de media vernemen dat u voor uzelf bent begonnen.

 

Valkuilen

  • Geen realiteitstest
  • Te veel focus op technische details
  • Te weinig aandacht voor sales

 

Finance

Geld is de levensader van iedere onderneming: het moet als een continue stroom bloed door uw bedrijf lopen. Voor investeringen en brood op de plank is nu eenmaal geld nodig en wie zijn schulden niet op tijd betaalt, plaatst zichzelf snel ‘out of business’. In de startfase van vrijwel iedere onderneming zijn daarom twee zaken van groot belang: financiering en cashflow.
De eersten die in aanmerking komen voor het aantrekken van vreemd vermogen zijn over het algemeen ‘family and friends’, ook wel ‘F-capital’ genoemd. Tachtig procent van al het externe vreemde vermogen van startende bedrijven komt uit de gefortuneerde kennissenkring.
Banken zijn vaak minder happig om te investeren in deze fase. Informal investors, ook wel ‘business angels’ genoemd, komen in aanmerking voor het verschaffen van eigen vermogen. Onthoud: deze particuliere geldverschaffers stappen in een onderneming om er zelf ook beter van te worden. Zoek dus naar iemand met wie het klikt en maak goede afspraken. Groot voordeel is dat deze investeerders zelf vaak oud-ondernemers zijn en dus veel verstand van zaken hebben en over een groot netwerk beschikken.

Valkuilen

  • Negatieve cashflow
  • Geen strak debiteurenbeleid
  • Verkeerde termijn financiering
  • Te veel ‘luxe’

Personeel

De onderneming bevindt zich nog in de startfase, dus is er nog geen sprake van personeelsbeleid. Het gros van de oprichters bouwt in zijn eentje aan de fundamenten van de onderneming en heeft meestal moeite genoeg om zichzelf te kunnen bedruipen. Toch kan, een paar maanden na de start, het werk teveel worden voor één persoon. Dan zijn er maar twee opties: een deel van de werkzaamheden uitbesteden of zelf mensen inhuren.
Hoewel het meestal duur is, ontkomt u er niet aan om een externe adviseur of dienstverlener in de arm te nemen. Een boekhouder is handig: dan hoeft u zich niet constant druk te maken over alle administratieve rompslomp en kan hij u behoeden voor grote fouten.

Valkuilen

  • Verkeerde eerste werknemer
  • Niet-gekwalificeerd personeel
  • Te dure adviseurs

Meer over Geen naam