Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Van Gaal, Van den Ende & Deitmers stappen uit Bright

Mediaondernemer Oscar Kneppers doet techmagazine Bright over aan een nieuwe uitgever. Ook de investeerders Annemarie van Gaal en Hubert Deitmers verkopen hun minderheidsbelang.

 

Pinion, onderdeel van uitgeverij NDC|VBK, dat een totale omzet van 300 miljoen euro heeft, nam deze week een belang van 75 procent in Techmedia, de uitgever van tijdschrift, website en videoproducent Bright. Daarmee verkochten Annemarie van Gaal en Deitmers van den Ende hun minderheidsbelang. Kneppers houdt 25 procent.

 

Eerste exit

Voor venture capital fonds Van den Ende & Deitmers betekent de overname van Bright de eerste exit, en dat al een jaar na het nemen van een belang in Bright. Hubert Deitmers vertelt Sprout dat Bright nu ‘duidelijk een andere fase ingaat’. “Als minderheidsaandeelhouder willen we niet actief blijven in een bedrijf waar een strategische partij de meerderheid heeft. We investeren alleen samen met oprichters.”

 

De overname is volgens Deitmers gunstig voor de toekomst van Bright: “Er zijn strategische voordelen op het gebied van onder meer sales en distributie. We hebben wel mixed feelings, omdat we erg geloofden in de crossmediale filosofie van Bright. Het werd steeds beter. Zakelijk en financieel zijn we nu tevreden, maar het is jammer van zo’n leuk merk afscheid te moeten nemen.”  Annemarie van Gaal was woensdag niet bereikbaar voor commentaar.

 

Risico

NDC|VBK benaderde Kneppers in februari per e-mail. Hij sprak met meerdere partijen, maar koos voor de uitgever, die 20 uitgeverijen en werkmaatschappijen heeft. Afgesproken is dat Kneppers nog zeker drie jaar op zijn post blijft. De onderhandelingen duurden vier maanden en waren zwaar.

 

Kneppers nam privé een groot risico met Bright. “Ik heb al mijn geld in mijn nieuwe bedrijf gestoken.” Perikelen met een bank wist hij te overleven. “Als ondernemer heb ik vooral geleerd te incasseren en te volharden. Dat klinkt als een open deur, maar dat was de belangrijkste les de afgelopen drie jaar.”

 

Niche

Net als bij zijn vorige blad Emerce vond Kneppers met Bright een nieuwe doelgroep: trendsetters op het gebied van digitale lifestyle. Bij de start drie jaar geleden moest nog blijken of die niche wel groot genoeg was in Nederland. Daarom ging Bright niet alleen over gadgets, maar ook steeds meer over de ‘tech factor’ in design, architectuur, vervoer en mode.

 

Voor nieuwe bladen is in de drukke tijdschriftenmarkt in Nederland volgens Kneppers nog steeds plaats. “Er moeten juist veel meer niches komen. Ondernemers moeten titels ontwikkelen die dichter bij mensen staan. Vergelijk het met grote winkelketens. Niet de H&M’s maken een winkelstraat aantrekkelijk, maar de kleine, onafhankelijke winkels.”

 

Crossmedia

Kneppers spiegelt Bright graag aan het Amerikaanse Wired, dat ook meer is dan een blad over technologie alleen. Bright Magazine heeft een oplage van 25 duizend stuks. “Dat vinden sommige mensen erg weinig. Maar ook een bekende titel als Wired had na de eerste jaren maar 300.000 als oplage. Dat is in Amerika peanuts. De kracht van Bright is juist dat het meer is dan een blad: ook internet, video’s en we zijn zelfs op krant, radio en tv actief. We hebben maar zes vaste medewerkers, maar de output is enorm.”

 

Naast de eigen weblog (Bright.nl) en videosite (Bright.tv) ging Kneppers veel samenwerkingen aan met andere media. Dat gebeurde meestal zonder vergoeding. “Maar het was goed voor ons merk.” Zo werkten Bright-medewerkers mee aan het VPRO tv-programma In De Ban Van Het Ding, maakt Bright wekelijkse pagina’s in de krant DAG, een rubriek op Business Nieuws Radio, levert het video’s aan Nu.nl en nieuwsberichten aan persbureau ANP.

 

Tegenslag

Niet alle uitbreidingen van het Bright-merk waren een succes. De tweede editie van het eigen evenement BrightLive, dat eind 2006 in de Amsterdamse Westergasfabriek debuteerde, werd eerst uitgesteld en daarna afgelast. Een fikse domper. “BrightLive kwam niet uit de verf. Dat was jammer. Maar onder een licentie willen we er wel een vervolg aan geven.”

 

Plannen voor expansie naar het buitenland, waaronder Zweden, Engeland en Tsjechië, kwamen door de onderhandelingen de afgelopen maanden op een laag pitje te staan. Maar volgens Kneppers wordt de komende tijd gekeken of die internationale expansie er alsnog kan komen.

 

Autonomie

Met de overname slaagt Kneppers er opnieuw in een niche-titel te verkopen. In 2001 verkocht hij Emerce aan Quotemedia. Door een ruzie leidde dat twee jaar later tot een faillissement, waarna VNU het blad overnam.

 

Dit keer moet Bright door de overname in stabiel vaarwater komen, zonder inhoudelijk van koers te wijken. Kneppers: “NDC|VBK laat de onderdelen vrij autonoom opereren. Dat is een groot voordeel voor Bright. Als we overgenomen zouden worden door een grote uitgever en moeten verhuizen naar een groot hoofdkantoor, zou dat misschien niet goed werken. Belangrijk is dat we inhoudelijk onafhankelijk blijven. Natuurlijk speelde de kwaliteit van de overnemende partij en van het bod een grote rol, maar zeker ook de autonomie die we behouden.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

NDC|VBK-onderdeel Pinion bestaat nog maar anderhalf jaar en investeerde ook al in onder meer Ebook.nl, CarChannel en Luisterwijs.