Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vanmoof stapt in elektrische fietsen

Het Nederlandse fietsmerk Vanmoof gaat vanaf deze zomer elektrische fietsen verkopen. Dat vertelt medeoprichter Taco Carlier in een nieuwe aflevering van Groeigeld.

Vanmoof is nog steeds voor honderd procent in handen van Ties en Taco Carlier, de twee broers die het bedrijf in 2008 oprichtten. Dit jaar zou daar weleens verandering in kunnen komen, voorziet Taco Carlier, als de internationale groei versnelt en extern kapitaal nodig is om de groei bij te benen. Zeker met de nieuwe producten die op stapel staan. Als eerste komt Vanmoof – Challenger van het Jaar 2009 – in de zomer met een elektrische fiets op de markt. Die moet ‘helemaal in de lijn van Vanmoof’ worden: simplistisch, gebruiksvriendelijk en betaalbaar. Details geeft Carlier nog niet weg, al schept hij wel een beeld door zijn frustraties met het huidige aanbod aan te geven: “Waar ik me aan erger, is dat elektrische fietsen vaak traditionele fietsen zijn waar een elektromotor opgeplakt is. Dat is over een paar jaar achterhaald, dan is het een heel ander segment dan traditionele fietsen.”

Ook komt Vanmoof dit jaar op de markt met een mini velo, een fiets op vouwfietsformaat die makkelijk binnen gestald kan worden. “Ik denk dat de minivelo’s populair gaan worden over vier, vijf jaar”, zegt Taco erover. “Ook in Nederland. In Japan rijden nu de eerste exemplaren rond, en ik verwacht dat in september de eerste ook hier rond zullen rijden.”

Bekijk hier het hele interview op 7 Ditches TV, over ondernemen als broers, een oplossing voor fietsdiefstal en customizen voor lokale markten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

New York

In 2012 verkocht Vanmoof tienduizend fietsen, waarvan zeventig procent over de grens. Het bedrijf kan handig meeliften op een internationale trend. “In New York worden massaal fietspaden aangelegd, de burgemeester van Londen fietst elke dag naar zijn werk om fietsen te promoten, in Barcelona en Parijs zijn ze bezig met bicycle sharing programs en Montreal is aan het experimenteren met fietsenstallingen”, somt Taco Carlier op.

Vanmoofs ‘ultieme stadsfiets’ verkoopt met name goed in Duitsland, Frankrijk en Amerika, en ook in Japan en Zuid-Korea gaat het aardig. Het verkooppunt in New York spant de kroon: “Sinds 2012 zit ons best verkopende punt niet meer in Amsterdam, maar in New York. Daar ben ik heel trots op”, vertelt Taco Carlier.