Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

VC Talks: ‘Ik zou nooit in Instagram geïnvesteerd hebben’

In deze aflevering van VC Talks: Value Creation and Company (VC&C) zegt winnaars te kunnen herkennen en ook te kneden. 'Al is er zo nu en dan toch nog een kuil waar we in stappen, dat wordt gelukkig steeds minder', zegt managing partner Aldebert Wiersinga.

Dit is het vijfde deel van een serie interviews met durfinvesteerders, verzorgd door CxO.nl.

VC&C is een voorbeeld van een investeringsvehikel in ‘t Gooi met grote ambities. Gerund door ervaren corporate bestuurders, breidt het Bilthovense bedrijf binnenkort uit met een fonds van 8 miljoen euro voor hightech- en nanotechnologiebedrijven. Willem van den Berg, tot vorig jaar bestuurder bij het Gooise TIIN Capital, gaat het nieuwe initiatief TechNano leiden.

‘De afgelopen tien jaren hebben we ons geprofileerd als een projectontwikkelaar voor snelgroeiende softwarebedrijven’, zegt Wiersinga (foto links), ooit een interim-COO en consultant bij Cap Gemini en Boer & Croon. ‘Wij organiseren een zogeheten ‘voorspelbare’ groei van een organisatie. Dat is ons vak, daar worden we uiteindelijk voor gecompenseerd. Als een bedrijf tonnen omzet maakt, accelereren wij naar een miljoenenomzet. Als het een miljoen omzet heeft, willen wij snel naar 2 à 4 miljoen.’

Ultieme winnaars

VC&C zegt van potentiële winnaars, die minstens 500.000 euro omzetten en tien medewerkers herbergen, ultieme winnaars te kunnen maken. Het zoekt en selecteert daarvoor snelgroeiende IT-dienstverleners die bedrijven bedienen. ‘We richten ons louter op B2B. B2C kan aanvullend een verdienmodel opleveren. Alleen B2C is te riskant voor ons, hebben we ook te weinig ervaring mee.’

De eerste investeerders in Instagram hebben geluk gehad

[[{“attributes”:{},”fields”:{}}]]‘In mijn ogen hebben de eerste investeerders in Instagram ook geluk gehad, want ze konden onmogelijk scherp beredeneren dat Instagram uit honderden foto-apps de winnaar zou worden.’

En dat is waar investeerders als VC&C naar streven, mogelijkheden om in te kunnen schatten hoe groot de kans op exponentieel succes voor ondernemingen is. Vervolgens, als de uitkomst positief is en beide partijen juichen een investering toe, heeft het een raamwerk klaar liggen om de groei te versnellen. Wiersinga: ‘Wij helpen de ondernemer, die belast is met de waan van de dag, een uitgedachte koers vast te houden.’

Voorspellen en smeden

De basis voor de structuur die VC&C nastreeft, wordt onder meer gelegd door vanaf het begin de exitstrategie vast te leggen. ‘We kijken al met welke beursbedrijven onze bedrijven synergie hebben of kunnen krijgen, dat bepaalt onder meer de koers die we uitstippelen’, zegt Wiersinga, in navolging van VC Talks-geïnterviewde Niels van Aalten van investeerder Holland Venture.

‘Een nadeel bij het bepalen van de koers van technologiebedrijven is dat een kernactiviteit nooit helemaal af te bakenen is. Technologie kan veel, en die flexibiliteit moet je op het netvlies houden.’

Fondsaanpak

Wat ook overeenkomt met de werkwijze van Holland Venture en andere fondsen, is VC&C’s implementatie van een managementinformatie-dashboard en vooraf een IT due diligence, met het doel interne processen zo optimaal mogelijk te automatiseren. De ondernemer moet op de buitenwereld gericht zijn, zo min mogelijk op de organisatie.

Zie ook:
‘Ondernemende developer is te weinig buiten’
Zo kijkt Maarten ‘t Hooft (Quest) naar startups
‘Stap niet uit passie in een startup’
Holland Venture steekt 16 miljoen euro in startups

Daarbij sluit ook ‘versterking van het managementteam’, een optie die VC&C standaard onderzoekt als het in een bedrijf stapt, aan. ‘Het verhaal van de ondernemer die een bedrijf zelfstandig van 1 naar 100 miljoen brengt is zeldzaam’, zegt Wiersinga daarover. ‘Daarom lees je juist deze verhalen in de krant.’

Een ondernemer die een bedrijf zelfstandig van 1 naar 100 miljoen brengt is zeldzaam

‘Wij leveren nieuwe directieleden aan een bedrijf om het bestuur op operationeel niveau te versterken, zodat de oprichter zich meer met strategie kan bezighouden. Of andersom, dat ligt ook aan het profiel van de oprichter(s).’

Marketing en sales zijn key

Wiersinga haalt graag als voorbeeld IT-bedrijf en voormalige participatie Avensus aan. ‘Voordat we instapten had het bedrijf zijn up’s en down’s. Mede veroorzaakt door een gebrek aan focus op de sales- en marketingkant, met als resultaat een lappendeken aan producten. Van deze winkel van Sinkel hebben we met een nieuw directielid een succesvolle turnaround weten te maken, met als resultaat een exit naar een Indiaas beursgenoteerd bedrijf.

Marketing en sales zijn vrijwel altijd aandachtspunten waar VC&C zich mee gaat bemoeien, en maken in het stappenplan deel uit van de fasen van ‘optimaliseren’ en ‘groeipad’. Voorafgaand aan de laatste stap, de exit. Avensus kreeg er niet onmiddellijk na de investering mee te maken, maar Wiersinga’s organisatie gaat hoe dan ook op deze vlakken zijn stempel drukken.

Netwerkgedachte

Uiteraard zijn investeringsfondsen ook gewild onder ondernemers om hun netwerk. Al vindt Sebastiaan Hooft, die eerder in VC Talks verscheen, dit een zwaktebod. VC&C betrekt zijn netwerk wél intensief, zowel voor het vinden van partners, directieleden als andere vacante posities. Sterker nog, het fonds stimuleert de netwerkgedachte omdat het een trigger voor veel snellere groei kan zijn.

‘Dat zie je maar bij online backupservice IASO, dat we voor de hoofdprijs hebben verkocht aan een Amerikaanse softwarepartij. Toen we white-labeled onze software beschikbaar stelden aan KPN, werd het onderdeel van een tv-reclamecampagne waar KPN miljoenen in gestoken heeft. Verder hebben wij op een gegeven moment een CEO van buiten aangetrokken, waarna dankzij snelle groei binnen 2 jaar de gedroomde exit werd gerealiseerd.’

Succes en failure

Wiersinga praat graag over succesvolle cases, maar beseft zich goed dat het soms fout gaat. Zo ging digitale cadeaubon E-Bon, waar VC&C meer dan 300.000 euro in had gestoken, in mei failliet. Hij weet nog wat hij drie jaar geleden tegen media zei: ‘We schieten 99 van de 100 voorstellen af, maar bij E-Bon klopte alles. De markt is er, het product staat, het is enorm schaalbaar en de oprichters bezitten de sleuteleigenschappen voor de juiste strategie en executie.’

Beter een slecht plan met een goede man, dan andersom

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zonder specifiek op de zaak in te gaan, zegt Wiersinga dat mislukkingen vooral voorkomen door persoonlijkheden verkeerd in te schatten. ‘Beter een slecht plan met een goede man, dan andersom, zeggen ze wel eens. Ondernemers kunnen achteraf gezien toch een te groot ego hebben, zich megalomaan manifesteren. Eigenwijs zijn mag wel, maar je moet openstaan voor samenwerking met aandeelhouders.’

Op deze pagina: een video-overzicht van 5 ICT-participaties van VC&C.