Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verhoog de kleeffactor van uw website

Kleeft uw website genoeg? Weet u bezoekers/klanten op uw website te houden en, nog belangrijker, komen ze terug? Dertien tips om trouwe bezoekers te genereren.

  1. Promoot uw nieuwsfeeds: geef de bezoeker de mogelijkheid zich in te schrijven op een nieuwsbrief of RSS-feed. Door hem steeds op de hoogte te stellen van nieuwe artikelen/producten herinnert u hem eraan uw site opnieuw te bezoeken. Promoot uw abonnementsmogelijkheden zoveel mogelijk;
  2. Informeer over uw abonnementsvormen: nog steeds weten veel Nederlanders niet wat een RSS-feed is. En wat zijn de andere mogelijkheden om uw site in de gaten te houden? Leg duidelijk uit hoe iedere optie werkt, zodat uw klant een bewuste keuze kan maken;
  3. Goede vormgeving: uw site dient overzichtelijk en aantrekkelijk te zijn. Nieuwe bezoekers verlaten uw pagina als ze niet in één oogopslag zien wat ze zoeken;
  4. Promoot uzelf: internetgebruikers vinden het prettig een ‘band’ op te bouwen met de ondernemer zelf. Laat zien wie u bent, begin eventueel een blog. Als u regelmatig iets over uw ondernemersbelevenissen vertelt wordt u een vertrouwd gezicht waarbij uw bezoekers zich thuis kunnen voelen;
  5. Als één bepaald artikel goed scoort: maak hier dan gebruik van. U kunt binnen dit artikel of bij de producteigenschappen andere artikelen en opties promoten, zoals uw RSS-feed. In het geval van een blog: schrijf snel een follow-up, uw lezers willen vast meer weten over dit blijkbaar interessante onderwerp;
  6. Voeg interactie toe: op een site wil je graag iets kunnen doen. Organiseer bijvoorbeeld een prijsvraag en maak deelneming exclusief voor abonnees of geregistreerde gebruikers. Andere opties zijn peilingen, spelletjes of reactiemogelijkheden;
  7. Doe zelf mee: wanneer u bezoekers de kans geeft commentaar te leveren, laat dan weten dat u de reacties leest. Wanneer iemand een vraag aan u stelt, geef dan antwoord. Ook klagers kunt u op deze manier tegemoet komen. Voor een blogger kan het lonen zo nu en dan een fan te citeren;
  8. Gebruik sociale media: sommige bezoekers zijn verslaafd aan Hyves en zullen uw berichten het liefst daar lezen, de ander ontvangt ze liever per mail. Door uw berichten op verschillende sociale netwerken te plaatsen en de site-bezoeker hierop te wijzen maakt u het voor hen  makkelijk om op de hoogte te blijven van uw ondernemersavonturen. Ook heeft u er zo een simpel doch effectief promotiekanaal bij;
  9. Koester uw succesnummers: wijs uw klanten op andere producten dan alleen die waar ze naar zoeken. Zo geeft Bol.com suggesties voor alternatieve producten. Ook kunt u een top vijf/tien op uw site plaatsen van de meest gelezen artikelen of de artikelen met de laatste reacties;
  10. Maak het aantrekkelijk om abonnee te worden: organiseer bijvoorbeeld een prijsvraag of actie waarvoor je je als abonnee moet inschrijven. Doe dit regelmatig, zodat de leden met een RSS-feed altijd als eerste op de hoogte zijn van uw nieuwe aanbiedingen;
  11. Houdt uw site levendig: op een site waar niets gebeurd komt niemand meer dan twee keer. Zorg ervoor dat er met enige regelmaat (minstens eens per week) iets nieuws te ontdekken valt;
  12. Sociaal bewijs: loopt uw site een beetje? Laat dat dan zien! Zinnen als ‘2.934 mensen bekeken deze pagina’ of ’12 mensen kochten dit product’ verleiden anderen om op de sociale karavaan te springen. Een simpele teller in beeld brengen is het effectiefst. Verkoopt u slecht, laat dan de teller achterwege. U kunt klanten ook cijfers laten toebedelen aan uw producten/artikelen;
  13. Lever kwaliteit: u kunt wel steeds iets nieuws bieden, maar als dat telkens troep is staat niemand daar op te wachten. Hoe houdt u de kwaliteit hoog? Lees hier hoe u een goede site maakt.

 

En, al doet u alles goed, het is zinloos als de klant u niet kan vinden. Zorg daarom voor een duidelijke sitenaam en zorg dat u goed gevonden wordt in Google. In dit artikel vertelt Google’s zoekmachine-expert Chewy Trewhella hoe u dit doet.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Voor de uitgebreide serie blogtips waarop dit artikel is gebaseerd vindt u hier het volledige (Engelstalige) artikel van Darren Rowse op Problogger.