Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verkiezingsadvies (3): fileprobleem

Het fileprobleem. Hoe lossen de partijen het op. Wordt het kilometerheffing, accijnsverhoging of beter openbaar vervoer? Deel drie in ons verkiezingsoverzicht voor ondernemers.

CDA
Meer en bredere wegen, zo pleit de partij. En dus moeten we aan de kilometerheffing. Volgens Balkenende wordt autorijden daardoor niet duurder.  Verder wil de partij schone brandstoffen tegen een concurrerende prijs aanbieden. En in de trein moet u kunnen zitten. Nu nog op tijd op uw afspraak komen. Hoe zit het eigenlijk met de stiptheids regeling?

PvdA
De automobilist hoeft niet uit zijn auto gejaagd te worden. Maar een tikje zuiniger en schoner mag het best. Biobrandstoffen worden accijnsvrij en wie meer rijdt wordt door kilometerheffing meer belast. Dat kan zelfs leiden tot de afschaffing van de wegenbelasting en BPM.

Groen Links
Weg met de uitlaatgassen en de ronkende motoren. Dus nieuwe snelwegen zit er niet in. De kilometerheffing, die Groen Links wil, wordt niet aan vers asfalt besteed. Schoner rijden, roept de partij van Halsema met veel elan. Daarnaast moeten er meer experimenten met gratis openbaar vervoer in het leven worden geroepen. En genieten van een mooie grote auto, dat wordt een stuk duurder. Wie 1 op 10 rijdt gaat een derde meer betalen – LPG motor of niet.

SP
De tomatenliefhebbers gaan voor de hybride auto, een wagen die zowel op brandstof als op elektriciteit rijdt. Direct de files terugbrengen? Stap dan eens bij de buurman in de auto. Het partijprogramma rept zelfs over ‘autodaten’. De SP roept het toekomstige kabinet op nu eindelijk eens een goede dienstregeling voor de spoorwegen op te stellen.

VVD
Nieuwe, bredere snelwegen. Mogelijk gemaakt door de kilometerheffing. Want het gebruik staat boven bezit, zo stelt Rutte. Langzaam maar zeker moet daarom de BPM en motorrijtuigenbelasting verdwijnen. Daarnaast pleit de partij voor een snel OV netwerk in de Randstad.

D66
Bredere wegen, maar niet ten koste van de verbeteringen die in het openbaar vervoer nodig zijn. De werkgever moet volgens D66 nadenken over collectief vervoer. Ook wil Pechtold een tunnel op de Gaasperdammerweg in Amsterdam. Verder pleit de partij voor een fiscaal voordeeltje voor de roetfilter, de vuilste auto’s binnen tien jaar van de weg (leuk als u een klassieker rijdt). Uiteindelijk moet de kilometerheffing de motorrijtuigenbelasting vervangen.

De kleine partijen
Wilders wil meer wegen zonder extra belasting. Een verhoging van de maximumsnelheid, die in de avonduren nog een tandje hoger mag. En dan nog een lokkertje, het kwartje van Kok afschaffen. Tja, het klinkt verleidelijk. Maar van veilig, verantwoord of duurzaam wil Wilders niets weten.

De Liberaal Democratische Partij wil de accijnzen verhogen en de wegenbelasting en BPM afschaffen. Zo betaalt de automobilist direct voor de kilometers. Ook de Partij van de Dieren is voor een verlaging van de belasting, maar alleen voor groene voertuigen. Lijst Vijf Fortuyn komt het liefst zo min mogelijk ambtenaren tegen op de weg. Die moeten maar dicht bij het werk gaan wonen. Daarmee geeft de overheid het goede voorbeeld. En thuiswerken moet ook gestimuleerd worden. Eén NL wil vooral de A4 versneld aanleggen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ons stemadvies
Dat u kunt gaan en staan waar en wanneer u wilt, blijft het voornaamste voor de ondernemer. Als het even kan op een milieuvriendelijke manier. Overstappen op het openbaar vervoer ziet 85,5 procent van de ondernemers niet zo zitten, zo bleek uit een recent onderzoek van Sprout. Maar als uw werknemers met de trein net zo snel zijn kan dat het aantal files terugbrengen. Wel jammer dat schonere brandstoffen niet op de agenda staan van de VVD. Wat dat betreft is de PvdA een goede tweede optie. En betalen bij tolpoortjes, dat doet u in het buitenland toch al veel langer?

Lees ook het verkiezingsadvies over ontslagrecht en kinderopvang.