Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Verslaafd aan de Blackberry

Mobiel werken is een grote belofte; overal uw mail checken, direct orders doorgeven. Maar mobiliteit heeft een keerzijde. "Verslaafd? Ik noem het een hobby."

Geen fijner speeltje om een saaie vergadering door te komen dan de smartphone. Volgens onderzoek door telecomfirma Avaya checkt 63 procent van alle smartphonegebruikers af en toe stiekem onder tafel zijn e-mail. Geen probleem, zolang het niet te veel in de gaten loopt. In Amerika, het land waar de symbiotische relatie tussen de manager en zijn smartphone al langer ter discussie staat, zijn de eerste twaalf-stappenprogramma’s voor het remediëren van ernstige e-mailverslavingen al een feit. Er zou sprake zijn van ‘forse economische schade door het verspillen van waardevolle arbeidstijd’.

 

Op de strandstoel 

Voor zover bekend wordt er in Nederland nog niet onder deskundige begeleiding afgekickt. “Verslaafd?”, reageert strateeg Reinout te Brake van het Hilversumse Spill Group. “Dat is maar net welke naam je er aan geeft. Ik noem het een hobby.” Te Brake geeft toe dat zijn alom tegenwoordige Nokia e61 in zijn vorige relatie ‘een issue’ werd. “Ook op de strandstoel check ik graag regelmatig mijn e-mail”, aldus Te Brake. “Als ik weet dat alles lekker rolt, duik ik toch een stuk fijner de golven in. We zitten in de groeifase van een prachtig bedrijf met mondiale aspiraties. Daar moet je wel iets voor over hebben.”

Met het netwerk InterimIC voorzag Vincent Everts, voormalig directeur Media Plaza en zelfverklaard ‘homo mobilicus’, de voltallige CDA-fractie voor haar verkiezingscampagne van een BlackBerry. “Binnen een maand was er massaal oorlog op het thuisfront uitgebroken”, lacht Everts, die ruiterlijk toegeeft dat hij zelf ook ‘CrackBerry’-verslaafd is. Hij koos voor een pragmatische oplossing: “Ik heb mijn vrouw er ook een gegeven.”

Everts is zelden op kantoor, en reist met zijn Blackberry in de linkerzak, een iPhone in de rechter en zijn MacBook  Pro in zijn rugzak. “Omdat ik bij voorkeur via de mail communiceer gebruik ik vooral mijn BlackBerry 8310. Er komen steeds meer goede smartphones, maar de user interface van de BlackBerry, dus de wijze waarop je mail kan overzien, opbergen, schrijven en deleten, is nog steeds ongeëvenaard. In de tijd van één telefoongesprek kan ik tien mails versturen. Verder zitten er een fantastische agenda en adressenboek op die altijd gesynchroniseerd zijn.”

 

Vijf mailboxen

Ook Te Brake synchroniseert zijn agenda wireless via Exchange. “Zo kan mijn vriendin ook online zien wanneer er etentjes kunnen worden ingepland.” Zijn Nokia beheert 5 mailboxen. “Waaronder mijn persoonlijke mailbox, een voor business development, een Gmail- en een MacMail-account”, vertelt hij. “Wat er ook binnenkomt, ik kan direct reageren of forwarden naar kantoor. Het is prettig dat ik mijn casual mails voor kantoor al heb afgewerkt zodat ik daar de meer bewerkelijke mails kan doornemen. Mijn mobiel heeft een prima scherm, maar ik ga er echt geen contracten op doorlezen.”

Beide ondernemers kunnen niet meer zonder, maar zien nog voldoende ruimte voor verbetering van de gebruikerservaring. “Helaas heeft mijn BlackBerry nog geen HSDPA, waardoor de browser nog wat traag is”, aldus Everts. “Maar gelukkig wordt dat zeer binnenkort verholpen. Dan kan ik bijvoorbeeld ook Skype-software draaien, zodat ik kan videobellen en allerlei documenten en linkjes eenvoudiger kan uitwisselen.”

“Het copy-pasten van links en documenten in een mail zou gebruiksvriendelijker kunnen”, vindt ook Te Brake. “Maar ik erger me soms vooral aan de grote hoeveelheid bagger die sites als die van bijvoorbeeld De Telegraaf ontzettend traag maken.  Dat is toch een bedrijf die het belang van mobiele diensten altijd benadrukt. Tip: ga ervoor zitten en probeer met je mobiel je eigen site eens te bekijken!”

 

Kader: Smartphone steeds populairder

Zowel KPN als Vodafone willen geen exacte cijfers verstrekken met betrekking tot het aantal zakelijke bellers dat gebruik maakt van een smartphone. Wel signaleren beide providers een snel toenemende populariteit. “Dat komt zowel door het snel toenemende aanbod van geschikte telefoons als de steeds betere en snellere verbindingen”, aldus Joost Galema van Vodafone, dat de BlackBerry (6220 en 7620) begin 2003,  ruim voor de KPN, in Nederland introduceerde. “Steeds meer smartphones zijn ook geschikt voor HSDPA, die snelheden tot 3.6 Mbps mogelijk maakt en WiFi, waardoor je thuis op je eigen netwerk kunt surfen. Overigens geldt de toegenomen populariteit ook voor de particuliere markt. We zien dat deze twee ontwikkelingen nauw met elkaar in verband staan en elkaar versterken.”