Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Vink blijft geloven in Opinio

Dinsdag trok investeerder Roel Pieper de stekker uit het 'links-conservatieve' weekblad Opinio. Direct werd faillisement aangevraagd. Mede-aandeelhouder en hoofdredacteur Jaffe Vink legt zich niet bij de zaak neer.

Vink is op zoek naar nieuwe financiers om een doorstart te maken met zijn op roze papier gedrukte opinieblad zonder advertenties. Dat heeft auteur Paul Cliteur gemeld aan de Volkskrant.

Pieper (foto) trok zich dinsdag terug als investeerder omdat Opinio volgens hem ‘economisch niet levensvatbaar is’. Het aantal abonnees bleef achter bij de verwachting, waardoor het bestuur en de aandeelhouders besloten per direct te stoppen.

 

Raar businessplan

Enigszins vroeg is dat wel. De teller staat nu op 13.000 abonnees na anderhalf jaar. Dat hadden er 15 à 16.000 moeten zijn om uit de kosten te komen. Het blad was in zijn inkomsten geheel afhankelijk van verkoopcijfers, want advertenties waren uit den boze. Je vraagt je af waarom de investeerders daar destijds mee akkoord zijn gegaan.

 

Ook mediawetenschapper Piet Bakker vindt dit een onbegrijpelijk businessmodel. “Lezers hebben helemaal geen hekel aan advertenties, integendeel. Daarnaast stond er nooit iets in Opinio wat je nergens anders zag. Het was een blad vol meninkjes”, zegt hij vandaag tegen het Financieele Dagblad. “Dat heeft ze uiteindelijk geen goed gedaan.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Boekhoorn

Durfinvesteerders en media, het wil maar niet lukken. Eind vorig jaar maakte collega Marcel Boekhoorn al een einde aan jongerenblad TED, volgens eigen zeggen is hij dat niet van plan met zijn dagblad De Pers.