Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Virtuele merken’ rukken op in mobiele markt

HOUTEN (ANP) - Steeds meer Nederlanders kiezen voor hun mobiele telefoonverkeer voor een telecomaanbieder die niet beschikt over een eigen netwerk. Volgens onderzoeksbureau Telecompaper hebben 'virtuele merken' als Telfort, Hi en Tele2 inmiddels bijna 42 procent van de totale mobiele markt in handen.

Het klantenbestand van de aanbieders kwam aan het einde van het derde kwartaal uit op 8,6 miljoen, een groei van 0,9 procent vergeleken met een half jaar eerder. Bijna 54 procent van die klanten maakt gebruik van een nevenmerk van een aanbieder met een eigen netwerk, zoals KPN. De rest kiest voor onafhankelijke virtuele aanbieders, bijvoorbeeld Simpel.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De opmars van virtuele merken komt door de populariteit van basisdiensten die tegen scherpe prijzen worden aangeboden. Een voorbeeld is hollandsnieuwe van Vodafone, dat sterk is gegroeid. Ook het SIM only-aanbod doet het goed, aldus de onderzoekers.