Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Visum Turkije blijkt gat in de markt; Familievete Van der Valk in Brabant

Ondernemersnieuws van vandaag: Turkijevisum blijkt gat in de markt voor jonge noorderlingen, nazaten Van der Valk onderling in de clinch in Brabant en 3d-printer Makerbot strijkt neer in Europa.

1. Visa voor Turkije schot in de roos 


De verkoop van een visum voor Turkije blijkt een gat in de markt voor drie jonge ondernemers uit Groningen en Drenthe. Met hun site Turkijevisum.nl verkocht het drietal in een paar maanden tijd al bijna 50.000 visa, schrijft RTV Noord. Tot voor kort konden bezoekers alleen bij de grens een visuem kopen, maar nu kan dit ook online. Mandy van Elp (25), Josse Zwols (28), Mark Kwebeman (31) begonnen met een laptopje in de huiskamer en inmiddels werken ze met eigen personeel en een callcenter. Tijdens de afgelopen meivakantie verkochten ze meer dan achthonderd visa per dag. ’We zaten tot over onze oren in het werk.’ Een blik op Google leert dat ook andere ondernemers dit kunstje proberen te evenaren.


2. Familieleden Van der Valk knokken in Brabant


Een ’valkenstrijd’ in Brabant: Voor de tweede keer dit jaar leidt een nieuw Van der Valk-hotel tot verzet bij een andere telg van de horecafamilie. De Raad van State moest er vorige week aan te pas komen om toestemming te geven voor een viersterrenhotel met 145 kamers langs de A58 bij Tilburg, schrijft ondernemerswebsite Wij Brabant. Een groep horeca-ondernemers, waaronder ook Motel Van der Valk in Gilze-Rijen, probeerde de bouw van dat complex tegen te houden, maar faalde. Het nieuwe hotel zou volgens de bezwaarmakers zorgen voor overcapaciteit in de regio en de gemeente zou de grond te goedkoop hebben verkocht. Eerder dit jaar maakte Van der Valk Eindhoven, een hotel langs de A2, bezwaar tegen de naam van een nieuw Van der Valk-hotel in het nabijgelegen Best. 


3. 3d-printer Makerbot vestigt zich in Europa


De producent van 3d-printers Makerbot, naar eigen zeggen de grootste fabrikant van 3d-printers voor de consumentenmarkt ter wereld, gaat een Europees hoofdkantoor opzetten in Duitsland (Stuttgart). ‘We hebben onze verkoop- en marketinginspanningen van oudsher gericht op de Verenigde Staten’, schrijft het bedrijf op zijn website. ‘Nu, met het ontstaan van Makerbot Europe, vergroten we ons bereik in veel meer landen’. Makerbot concurreert met bureauprinters zoals RepRap en Ultimaker.


4. Airbnb kan weer verder bouwen


Airbnb heeft 475 miljoen dollar aan groeifinanciering opgehaald bij de investeerders Andreessen Horowitz en Sequoia Capital. Daarmee wordt de site gewaardeerd op 10 miljard dollar. Tot nu toe werd het platform al gefinancierd met 326 miljoen dollar. Airbnb kan het geld onder meer goed gebruiken om (lokale) overheden te bevechten, die de dienst regelmatig proberen te verbieden, zoals onlangs in Barcelona. Ondertussen wil het platform ook de zakelijke markt veroveren.


5. Online adverteren: het gaat de automatische kant op


Eenderde van alle online advertenties wordt in 2018 verkocht op basis van automatische handelsplatformen, op basis van ’real time bidding’. Dat schrijft Business Insider in een nieuw rapport over de digitale adverentiemarkt. Daarmee zou over drie jaar alleen al in de VS voor 18,2 miljard dollar aan automatische advertentiehandel plaatsvinden, vergeleken met 3,1 miljard dollar vorig jaar.


6. Betalingsplatform Square koopt maaltijdenbezorger


Een opmerkelijke twist voor betalingsplatform Square: het Amerikaanse bedrijf zou op het punt staan om maaltijdenbezorgdienst Caviar over te nemen voor 90 miljoen dollar, schrijft Recode.net. Caviar richt zich als een soort cateraar op het bezorgen van restaurantmaaltijden aan bedrijven en doet dat nu in 12 steden. De enige reden waarom Square deze overname pleegt is om zoveel mogelijk verschillende bronnen van inkomsten te kunnen aanboren, schrijft Recode.


7. En dan dit: Brazilliaanse ondernemer bespuit Nederlandse velden


De zogenoemde ‘vanishing spray’ is, in navolging van het WK in Brazilië, nu ook in het Nederlandse voetbal geïntroduceerd. En dat is een succes voor ondernemer Heine Allemagne, schrijft NUzakelijk.nl. De ondernemer scoorde al in 2000 in de Braziliaanse competitie met zijn oplosbare graffiti, gemaakt van onder meer water en plantaardige oliën. ’Het eureka-moment kwam toen ik naar een voetbalwedstrijd op de radio luisterde, en de commentator zeurde dat de muur weer eens niet op zijn plek stond.’ Op het WK in Brazilië werden 320 spuitbussen gebruikt, voor zo’n 2,23 euro per stuk. De omzet in Nederland is nog niet bekend.


Tot zover de Sprout update van maandag 4 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of FacebookNieuws inhalen? Lees de update van vrijdag



Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Join Sprout!