Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Vrijwillig stoppen is laatste ondernemerstaboe’

De handdoek vrijwillig in de ring gooien is het laatste taboe in ondernemersland, zegt communicatie-expert Richard van Berkel (LVB Networks). Hij pleit ervoor om er zo'n beëindiging vooral niet stil te houden en zo veel mogelijk mensen erbij te betrekken. 'Een faillissement is altijd schadelijker dan er op tijd mee stoppen.'

Jaarlijks trekken in Nederland zo’n 100.000 ondernemers de stekker uit hun bedrijf. Dat zijn weliswaar voor het allergrootste deel zzp’ers en freelancers, maar Van Berkel schat dat er toch nog ongeveer 2.000 tot 3.000 ondernemingen vrijwillig beëindigd worden die flink wat maatschappelijk waarde vertegenwoordigen, zoals werkgelegenheid en intellectueel eigendom.

Jaarlijks gaan er ook 5.000 bedrijven failliet. “Het grote verschil met een faillissement is dat bij een vrijwillige beëindiging – in principe – alle verplichtingen op een nette manier worden afgehandeld”, zegt Van Berkel. “Schuldeisers worden betaald en werknemers kunnen al dan niet met een ruime regeling vertrekken. Er wordt niet gewacht tot het te laat is.”

Een faillissement is altijd schadelijker dan er op tijd mee stoppen

Probleem is dat failliet gaan tegenwoordig iets heroïsch heeft, zegt Van Berkel. “Je hoeft je niet meer te schamen. Dat heeft wel tot gevolg dat voor mensen die het vrijwillig doen, voor de voeten wordt geworden waarom ze niet tot het gaatje zijn gegaan. Maar een faillissement is altijd schadelijker dan er op tijd mee stoppen.”

Daardoor wordt een vrijwillige liquidatie volgens Van Berkel vaak “een beetje besmuikt, stilletjes en achter de coulissen” volbracht. “Dat is onnodig en jammer en kan contraproductief zijn. “Als je alleen maar meldt ‘we gaan stoppen’, en je legt onvoldoende het ‘waarom’ en de voorgeschiedenis uit, dan stel je je juist bloot aan vragen en beschuldigingen en kun je gezichtsverlies lijden.”

Dit zijn de 3 grootste fouten – én oplossingen: 

1. De zaak afraffelen

Open eindjes kunnen lang nazeuren, zegt Van Berkel. Je moet tot het einde, met alle vervelende dingen die erbij horen, de zaak dragen. Dan kun je de neiging hebben om het af te raffelen. Maar dat kan je nog lang nagedragen worden. Neem bijvoorbeeld mensen die je moet ontslaan, en die je later weer tegen kan komen. Als nieuwe medewerker, klant of anders.

“Je kunt je belangrijkste klanten een briefje sturen, maar je kunt ze ook bezoeken. Die moeite wordt er vaak niet ingestoken. het kost ook energie en is niet per se leuk, maar het is het waard. Daarnaast is er – onnodig – bijna exclusief aandacht voor juridische en fiscale zaken. Maar ruim ook tijd in voor het communiceren.”

“Bedenk dat er na het stoppen van je bedrijf een nieuw begin voor jezelf betekent. Stop met het oog op de nieuwe begin. Begin op tijd en wacht niet tot het 5 voor 12 is.”

2. Te stil

Als je de zaak te veel achter de schermen houdt verspeel je de kans op een last minute-oplossing, waarschuwt Van Berkel. “Tijdig je plannen communiceren kan betekenen dat er zich misschien een partij meldt die wel mensen, middelen of productie wil overnemen. Door op tijd ‘publiek te gaan’ vergroot je het netwerk dat iets voor je kan betekenen. Zo niet, dan verspeel je de kans op sympathie van buitenstaanders.”

“Als je eerlijk zegt ‘Het businessmodel heeft jaren gewerkt, maar het is onder de huidige omstandigheden niet meer houdbaar’, dan kan het bijna niet anders dan dat je de sympathie van de buitenwacht krijgt. Als je alleen maar zegt ‘Volgende week is het einde oefening’, dan verras je mensen.”

“En onderschat niet dat er ook op b2b-gebied sprake is van emotie in de relatie met klanten. Die kunnen zich oprecht ‘gepakt’ voelen.”

3. Alleen maar bank en belastinginspecteur

Een bedrijfsbeëindiging wordt vaak bekokstoofd met de bank en accountant. Maar dat is maar een beperkt aantal mensen, met een dito netwerk. Vergeet je netwerk niet mee te nemen. Dat heb je later weer nodig, , en kan ook tijdens het proces een positieve rol spelen. Oftewel: geef communicatie een even grote rol als juridische zaken en de bank.

Bij vrijwillige beëindigingen die goed en tijdig worden opgepakt en gecommuniceerd is er vaak een enorme en onverwachte sympathie en energie, bij werknemers, ondernemingsraad en andere stakeholders, zegt Van Berkel. 

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

“Terwijl je vantevoren dacht dat het enorm veel problemen zou opleveren. Dat is wanneer het management kiest voor de boodschap: ‘We willen het in eigen hand houden en laten het niet uitdraaien op een faillissement waar uiteindelijk iedereen slechter van wordt’.”

Foto: Dashmote