Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Bilder & De Clercq de winkel sluit

Na 4 jaar zwoegen moet eetwinkelformule Bilder & De Clercq zijn activiteiten voorlopig staken. Een tweede, verlieslatende winkel die te lang open bleef zorgde uiteindelijk voor een te groot verlies, vertelt medeoprichter Diederik van Gelder.

Bilder & De Clercq verkocht in zijn winkels ingrediënten voor verschillende menu’s als zelfkookmaaltijden. De maaltijden werden ook bezorgd bij bedrijven. “We hebben bijna 4 jaar aan dit concept gewerkt, met bloed, zweet en tranen. Maar het is ons niet gelukt”, verzucht Van Gelder. Bilder & De Clercq was in 2014 nog een van de Sprout Challengers en trok veel aandacht met zijn bestelmuur op het kantoor van Google Nederland.

Van Gelder en zijn compagnon Rogier Leopold moesten eind mei door een tegenvallende omzet al hun tweede winkel in Amsterdam sluiten, maar de schade bleek uiteindelijk te groot om ook het oer-filiaal op de hoek van de Amsterdamse De Clercqstraat en Bilderdijkstraat overeind te kunnen houden. “We dachten dat we er net op tijd uit waren, maar dat blijkt niet het geval.”

“We zijn tot en met vorige week druk bezig geweest om dat verlies te compenseren en om te werken aan nieuwe initiatieven, zoals bezorging bij bedrijven als Schiphol, Accenture en Deloitte.”

Investeerders

Maar afgelopen weekend zetten de investeerders het sein voor de nieuwe kapitaalinjectie die daarvoor nodig was, op rood. “Dit weekend is door de achterban gezegd: het is te veel, dat willen wij niet opbrengen.”

Deze week ging de winkel letterlijk dicht. “Dat advies kregen we dinsdag. Je kunt geen betalingsverplichtingen aangaan als je niet weet hoe je er over twee weken voor staat. We willen niet het risico nemen dat we ‘gewoon’ doorgaan en bijvoorbeeld een van onze leveranciers faillissement aanvraagt. We willen de regie in eigen hand houden.” 

En dat is super jammer. “Verdomme, we hebben ons echt de blubber gewerkt om onze droom te verwezenlijken. Dan is het superzonde van alle moeite, des te meer omdat we echt geloven dat het concept goed is.”

De verliezen die de winkelsluiting opleverden zorgden er ook voor dat het cateringconcept bij het bedrijfsleven in de knel kwam. “Bezorgen van boodschappen op kantoor heeft absoluut toekomst. Maar je kunt niet achteroverleunen, je moet het activeren. Vanwege de financiële problemen hadden we niet het budget om daar de juist activatie aan te geven.”

Onrust

Alle geldzorgen trokken een wissel op het bedrijf. Van Gelder: “Het afgelopen jaar was hectisch, met continu onrust. Operationeel rust creëren betekent ook dat je budget nodig hebt. We wilden zoveel mogelijk in de kosten snijden, maar dat kan alleen geleidelijk als je tegelijk ook rust wilt creëren.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het ondernemersduo bekijkt nu ‘alle mogelijkheden’ voor een doorstart en is daarvoor met een nog onbekende partij in gesprek. “Maar we hebben niet veel tijd.” Die partij zou het bedrijf willen overnemen, maar of Van Gelder en Leopold bij Bilder & De Clercq betrokken zullen blijven is nog niet bekend. “We gaan nu iedereen bedanken voor het avontuur.”

Zie ook:
Google eet uit de muur bij Bilder & De Clercq
De 3 retail-lessen van Bilder & De Clercq
Cool cateren met Bilder & De Clercq