Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Choozze met freemium mobiel bellen komt

Florian Overkamp komt onder de naam Choozze met de primeur: hij is de eerste partij die 'gratis' mobiel bellen aanbiedt in Nederland. Opmerkelijk, ook omdat hij zich tot nu toe richtte op de zakelijke markt. 'Ik spring in op de trend dat grenzen tussen privé en werk vervagen.'

Het is op het eerste gezicht een stoer aanbod: 100 minuten gratis bellen per maand. Plus 100 gratis sms’jes, en Choozze doet er nog eens 100MB aan data gratis bij. Je zit niet vast aan een jaarcontract: Choozze is per maand opzegbaar.

Buiten de bundel zijn de tarieven van de kersverse provider 15 cent voor een belminuut of per MB aan data en 7 cent voor een tekstberichtje. Maar voor klanten die hun belgedrag kennen, heeft Florian Overkamp, de ondernemer achter SpeakUp, het bedrijf dat het nieuwe telecomlabel in de markt zet, keuze uit bel- en databundels die scherp tot marktconform geprijsd zijn. Choozze biedt op die manier als eerste in de mobiele telecom zijn dienst aan via een freemiummodel: instappen kost niets, maar wie enthousiast gebruik maakt, gaat betalen.

‘Als je kijkt naar andere aanbieders zijn we scherp geprijsd, al zal je met wat zoeken best een goedkoper aanbod vinden,’ zegt Overkamp. Hij zet Choozze dan ook niet in de markt als prijsknaller. ‘We richten ons op mensen die best prijsbewust zijn, maar vooral de vrijheid willen hebben.’ En waarom zou hij ook stunten? Met SpeakUp levert hij vanuit Enschede al ruim tien jaar telecommunicatiediensten als virtuele bedrijfscentrales aan het bedrijfsleven en dat loopt prima. ‘We groeien nog elk jaar, hebben klanten in de retail, advocatuur en (semi-)overheid en zijn inmiddels met 40 man.’

Mobiele telefonie leverde SpeakUp als zogenoemde virtuele operator via het netwerk van T-Mobile, waarlangs ook de Choozze-klanten sinds twee weken kunnen bellen. Maar waarom stapt een B2B-telecomaanbieder nu in die overvolle markt waarin handenvol merken geld proberen te verdienen aan de consument? ‘Wij denken na over vernieuwing in de telecommunicatie,’ zegt Overkamp, ‘en we zien in die markt de grenzen tussen privé en werk vervagen. We gaan richting 24/7-economie waarin iedereen altijd connected is en thuis of vanaf het strand ook regelmatig de laptop openslaat om even te werken. Daarbij hoort ook een ander aanbod.’

Als de grenzen van het gebruik vervagen en de consument zowel voor werk als privé met dezelfde apparatuur op pad gaat, is dat een prima kans om via werknemers je zakelijke marktaandeel uit te breiden, is de gedachte: een tevreden Choozze-klant zou best wel eens naar zijn baas kunnen stappen om te vragen of het bedrijf de rekening niet wil betalen. Die trend is door de IT-markt al consumerizing IT gedoopt: werknemers bepalen zelf het liefst met welke hard- en software ze productief zijn. ‘Er zijn al genoeg voorbeelden van bedrijven die hun werknemers een budget geven dat ze naar eigen inzicht kunnen besteden aan technologie en diensten,’  zegt Overkamp.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Het freemium abonnementje van Choozze biedt op dit moment nog niet veel toeters en bellen die in de zakelijke markt gangbaar zijn, maar het is ook maar een begin, benadrukt de Choozze-oprichter. ‘We beginnen eerst met een overzichtelijk, laagdrempelig aanbod. Maar je kunt er donder op zeggen dat we hier allerlei diensten aan gaan toevoegen als het eenmaal staat. Een boel zakelijke toepassingen zijn ook in de familiesfeer ontzettend nuttig.’

Choozze is begonnen tijdens de introductieweken in studentensteden Groningen en Utrecht de interesse te peilen voor zijn aanbod, en dat viel niet tegen. Hoeveel abonnees Overkamp wil binnenhalen, geeft hij niet prijs. ‘Wij zijn wat dat betreft ook echt Twentenaren: eerst maar eens zien hoe het uitpakt en wat de reacties zijn, voordat we alle plannen gaan finetunen.’ De soft launch is toevallig opgepikt door telecomjournalisten, maar de echte marktintroductie moet nog komen, met een beetje meer lawaai. ‘Je snapt dat het succes in deze markt staat of valt met de grote getallen.’