Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom de Zakenvrouw van 2016 zich inzet voor ondernemers

Vivienne van Eijkelenborg, Zakenvrouw van 2016, kreeg die titel niet alleen omdat ze van familiebedrijf Difrax een internationaal merk in babyartikelen maakte. Als voorzitter van de Nederlandse tak van de Entrepreneurs’ Organization zet ze zich ook in voor een 'effectieve club'.

Dit is een bewerking van een artikel dat ook verschijnt op MT.nl

Dat ze in de zaak van haar ouders zou stappen had ze nooit zien aankomen, zelfs niet tijdens haar studie bedrijfskunde. Opgegroeid tussen de dozen wattenstaafjes en rammelaars kon ze het zich eenvoudigweg niet voorstellen. Maar het bloed kruipt waar het niet gaan kan. Na elders in het bedrijfsleven een degelijke basis te hebben gelegd, ging ze eind jaren negentig in het familiebedrijf ‘eens een paar maanden kijken’.

Dippy en Frank

De schellen vielen haar van de ogen. Wat een potentie! Wat een mogelijkheden!  Toen Dippy en Frank van Eijkelenborg hun handelsonderneming Difrax in 1967 begonnen, doelden ze met de X in de bedrijfsnaam op de toen nog onbekende opvolger. Sinds 1999 maakt dochter Vivienne die X-factor echter meer dan waar. Met hart en ziel loodste ze als ceo het levenswerk van haar ouders een nieuwe dimensie in. Inmiddels is Difrax internationaal een grote speler in de markt van trendy en innovatieve babyproducten.

Buitenlandse expansie

Difrax heeft zelf ruim 150 producten ontwikkeld, waaronder de laatste jaren bijvoorbeeld de snelste flessenwarmer ter wereld. De producten liggen in meer dan 20 landen in de schappen, van Zwitserland tot Maleisië. In 2013 was het bedrijf een van de winnaars van het Oranje Handelsmissiefonds, waarmee meer buitenlandse expansie mogelijk wordt.

Entrepreneurs’ Organization

Maar Van Eijkelenborg zet zich allang niet alleen meer in voor haar eigen bedrijf. Sinds juli 2015 is ze ook voorzitter van de Nederlandse Chapter van de Entrepreneurs’ Organization (EO), een internationaal netwerk van en voor ondernemers, met wereldwijd meer dan 14.000 leden. ‘Ik gun meer mensen de EO-ervaring’, zegt ze. ‘In de 10 jaar dat ik zelf lid ben, heb ik veel geleerd van de ervaringen van andere ondernemers. We geven elkaar nadrukkelijk geen advies. Niemand kent je organisatie immers zo goed als jijzelf. Maar door ervaringen te delen kan ik wel zelf mijn conclusies trekken.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Persoonlijke ontwikkeling

De EO, niet te verwarren met de gelijknamige omroep, heeft haar wortels in de VS en is vertegenwoordigd in 48 landen. Het Nederlandse Chapter is opgericht in 1999. Hoofddoel is persoonlijke ontwikkeling van de leden en groei van hun onderneming. ‘Met een sterke nadruk op peer to peer learning’, legt Van Eijkelenborg uit. ‘De leden komen elke maand bijeen in forumgroepen van 8 tot 10 personen. Deze groepen zijn zo samengesteld dat de deelnemers geen zakelijke belangen met elkaar delen. We zijn nadrukkelijk géén netwerkgroep en je mag géén zaken met elkaar doen. De leden komen uit totaal verschillende bedrijfstakken, maar omdat ze wel allemaal ondernemer zijn, lopen ze tegen vergelijkbare problemen aan. Ze kunnen in volledig vertrouwen van elkaar leren, zowel zakelijk als in het persoonlijke vlak. Er heerst een sterk gevoel van ‘you’re not alone.’

Effectieve club

‘Nederland stikt van de fantastische, gepassioneerde experts die graag helpen. Je hoeft het ze alleen maar te vragen. Voor de productontwikkeling bij Difrax maak ik dankbaar gebruik van de kennis van kinderartsen en andere zorgprofessionals. Mijn ervaring is dat ondernemers met experts de drang delen om iets te betekenen voor mensen. Ik denk dat het die kracht is, het elkaar willen helpen om deze wereld leuker te maken, die ervoor zorgt dat de Entrepreneurs’ Organization zo’n effectieve club is.’