Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Waarom Jitse Groen Thuisbezorgd naar de beurs brengt

Jitse Groen zet een tandje bij om met Takeaway.com Europa's grootste maaltijdenbezorger te worden: een beursgang moet 175 miljoen euro in het laatje brengen. Vooralsnog is zijn bedrijf zwaar verlieslatend.

Sinds Groen zijn bezorgsite in 2000 begon vanaf zijn zolderkamer heeft hij twee keer geld opgehaald, bij elkaar 117 miljoen dollar. Maar in de voortdurende strijd om de eerste plek met het Duitse Delivery Hero en het van origine Deense Just Eat heeft Takeaway meer geld nodig – veel meer geld.

Een paar getallen uit het persbericht dat Takeaway dinsdag publiceerde (het officiële prospectus moet nog verschijnen): in 2015 draaide het bedrijf uit Enschede een verlies van ruim 19 miljoen euro, op een omzet van 77 miljoen euro. Auw. Die rode cijfers zijn grotendeels te wijten aan één kostenpost: marketing. Vorig jaar spendeerde Takeaway de lieve som van 59 miljoen euro aan tv-reclames, online banners en andere manieren om het grote publiek te bereiken.

Het aantal aangesloten restaurants groeit een stuk minder hard dan de marketingkosten; het afgelopen jaar kwamen er ongeveer 2.000 bij voor een totaal van 30.496 stuks (per 30 juni). Vorig jaar bezorgde Takeaway die restaurants ruim 650 miljoen euro aan bestellingen. Klanten bestellen gemiddeld voor iets meer dan 19 euro aan pizza’s en sushi. 

Bloedbad

Takeaway noemt de Nederlandse markt winstgevend, maar deelt voor ons land alleen een (gigantische) brutomarge (63,2 procent). Het marktaandeel schat het bedrijf hier op 90 procent. In de overige 8 landen waar het bedrijf nu actief is, is die brutowinst er nog niet. In Duitsland, de belangrijkste markt buiten Nederland, hoopt Groen die mijlpaal binnen 2 tot 3 jaar te halen. De concurrentie in dat land is een ‘bloedbad’, zei de ceo van Delivery Hero eerder dit jaar. Ondertussen zetten ook partijen als Deliveroo en Uber(Eats) hun tanden in de bezorging van eten.

En dus moet er 175 miljoen opgehaald worden om naamsbekendheid en marktaandeel te veroveren. “Een notering aan Euronext voorziet Takeaway.com van additioneel kapitaal ter versterking van onze operaties en ter financiering van marketingactiviteiten”, zegt Groen. Hij noemt zijn bedrijf een “marktleider op het gebied van online bezorgmaaltijden in continentaal Europa”, maar staaft die uitspraak niet met cijfers.

Doel

Om in de toekomst wel winstgevend te worden stelt Groen zichzelf een paar doelen: het aantal bestellingen moet de komende tijd met 25 procent per jaar groeien en de omzet moet met minimaal 25 procent per jaar omhoog. 

“We hebben een simpele strategie om de nummer 1 te worden”, zegt Groen tegen de Financial Times. “Het is een winner takes most-markt, wat veel te maken heeft met het netwerk-effect.” Met dat laatste suggereert Groen dat zijn dienst beter en relevanter wordt naarmate er meer restaurants en gebruikers actief worden op het platform. Restaurateurs en mensen met trek kunnen dan niet meer om zijn site heen.

Takeaway oormerkt alvast 40 miljoen euro aan beursgeld voor de ‘organische groei’ van het bedrijf. Lang niet al het geld gaat dus naar banners en spotjes. Zo blijkt het bedrijf afgelopen juli een krediet van 47,5 miljoen euro te hebben opgenomen bij de bank, onder meer om Just Eat Benelux over te kunnen nemen. Dat geld wil Takeaway afbetalen met de opbrengst van de beursgang.

Oorlogskas

Het overige kapitaal verdwijnt in een oorlogskas: “De rest van de netto-opbrengsten wordt naar verwachting gebruikt om de vennootschap extra flexibiliteit te bieden voor organische en acquisitie mogelijkheden die zich kunnen voordoen en voor algemene bedrijfsdoeleinden.”Al met al mag het geen verrassing heten dat aandeelhouders voorlopig geen dividend hoeven te verwachten.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoe groot de oorlogskas wordt, hangt nog af van hoeveel nieuwe aandelen Takeaway bij zijn beursgang uitgeeft. Uiteraard willen aandeelhouders en investeerders Prime Ventures en Macquarie Capital nu eindelijk eens cashen. Hoeveel van hun belang zij verkopen is nog niet duidelijk, wellicht blijkt dat nog uit het prospectus. Oprichter Groen zelf is van plan om ongeveer 5 procent van zijn belang te verzilveren.

Tegen welke waardering zijn bedrijf naar de beurs gaat is nog niet bekend. Bloomberg schatte de waardering eerder dit jaar op 1,1 miljard dollar.