Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wachttijd bij Tesla loopt op; Chat-apps halen Facebook en LinkedIn in

Ondernemersnieuws van vandaag: Tesla verkoopt meer dan ooit maar de wachttijden lopen op, berichtenapps over een tijdje groter dan netwerken en hard werken voor succes elektrische scooter.

1. Tesla gaat hard, wachttijden lopen op


Tesla heeft het afgelopen kwartaal een recordaantal van 7579 nieuwe auto’s afgeleverd aan klanten. Dit jaar verwacht de Amerikaanse challenger op de automarkt in totaal 35.000 elektrische auto’s te verkopen. Door de grote vraag loopt de wachttijd voor een Model S wel op, meldt oprichter Elon Musk. Die maakte verder bekend dat Tesla begonnen is met de bouw van een grote accufabriek in Nevada. Die ’Gigafactory’ ter waarde van 5 miljard dollar zorgt ervoor dat de afleversnelheid aan het einde van volgend jaar moet zijn opgevoerd naar 100.000 auto’s, waaronder ook de nieuwe – kleinere – Model 3.


2. Berichtenapps halen netwerken in


Als de groei van chat-apps zoals WhatsApp, Viber en WeChat in het huidige tempo doorzet dan haalt het aantal gebruikers dat van netwerken als LinkedIn en Facebook in, voorspelt Business Insider op basis van eigen onderzoek. De zeven grootste berichtendiensten kregen er tussen maart 2013 en maart 2014 zo’n 900 gebruikers bij, een groei van 148 procent. Tijd voor marketeers en uitgevers om te beseffen dat dit de aanstormende platforms zijn om publiek bereiken – alsof mobiel internet al geen uitdaging genoeg is.


3. Elektrische scooter is hip, maar kopen ho maar


Ondernemer Vaniek Colenbrander kon zich een jaar niet voor de volle 100 procent richten op zijn bedrijf Van Eko, maker van een elektrische scooter. Hij moet nu vol aan de bak om distributiepartners en investeerders te zoeken. Want ook een hippe scooter verkoopt zichzelf niet en campagne op Kickstarter is lang niet altijd een garantie op succes. ‘Iedereen heeft het over elektrisch rijden. Er is veel aandacht voor, maar echt kopen en investeren is een ander verhaal.’ Lees verder.


4. Webwinkels boos op Beslist.nl


Webwinkels Wehkamp, Coolblue en Fonq zijn niet te spreken over een ‘machtsgreep’ van Beslist.nl. Die vergelijkingssite komt volgens hen door een onlangs ingevoerd nieuw vergoedingsmodel te veel te weten over hun verkoopaantallen en -bedragen. Als teken van verzet heeft Wehkamp zijn aanbod op Beslist.nl met 10.000 producten (een derde van zijn totaal) teruggebracht, vertelt marketingdirecteur Alexander van Slooten aan Emerce.nl.  ‘Hoe meer wij weten hoe beter wij als vergelijkingssite kunnen presteren’, reageert Beslist.nl-directeur Kees Verpalen op Winkelweblog.nl


5. Groeigeld voor Gidsy-koper GetYourGuide


GetYourGuide, een Berlijnse toerismestartup die tours en andere activiteiten aanbiedt, heeft zijn oorlogskas flink vergroot met een geslaagde investeringsronde van 18,7 miljoen euro. Vorig jaar lijfde de Berlijnse startup nog zijn Nederlandse concurrent Gidsy van de broers Edial en Floris Dekker in. Met het nieuwe groeigeld moet de rest van de toerismewereld veroverd worden. Lees verder.


6. Big data-bedrijf koopt startups 


Palantir, een Amerikaans data-analysebedrijf werpt zich deze week op als verorberaar van techstartups: in drie dagen tijd kocht het bedrijf achtereenvolgens PopTip (social media-analyses) en Propeller, een bedrijf dat gebruikers zelf mobiele apps laat bouwen. De link tussen de laatste startup en Palantir lijkt investeerder en serie-ondernemer en mede-oprichter van Paypal Peter Thiel. Die is mede-oprichter van Palantir en investeerde daarnaast via zijn kapitaalfonds ffAngel eerder in Propeller. Het wat geheimzinnig opererende Palantir was tot nu toe vooral actief voor banken en de overheid en telt onder meer de CIA onder zijn investeerders. Waar het nu ineens deze consumentendiensten oppikt blijft een beetje een raadsel; wellicht verwachten zijn zakelijke klanten dezelfde gebruiksvriendelijkheid als een goede consumentenapp.


7. En dan dit: Perzikbillen


Perziken worden al sinds mensenheugenis gegeten in China, dus het is tijd voor wat innovatie, dacht een fruitverkoper in Nanjing. Zijn perziken komen uit een regio die bekend is om zijn lingerie- en kledingindustrie. 1 en 1 is 2, zogezegd: de verkoper hees zijn perziken bijna letterlijk in een nieuw jasje door er mini-onderbroeken omheen te doen. Een paar van die ’perzikbillen’ moeten, gelegen in een doos met een mooi kleedje, 80 dollar opbrengen.



Tot zover de Sprout update van vrijdag 1 augustus. Tot morgen! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of FacebookNieuws inhalen? Lees de update van donderdag



Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Join Sprout!