Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wappzapp stopt wegens tegenvallende vraag

Colin Ellis en Wienke Giezeman trekken de stekker uit hun videodienst WappZapp. Ze zijn er niet geslaagd voldoende betalende gebruikers te werven voor hun video-app.

Dinsdag meldde Sprout challenger WappZapp aan zijn gebruikers dat het op 20 januari over en sluiten is wat de betaalde streamingdienst betreft. Ook de gratis apps verdwijnen uit de winkels van Google en Apple.

Als reden geven de oprichters dat het aantal betalende gebruikers voor het deze zomer gelanceerde betaalde WappZapp Plus (2600 uur Europese films) onvoldoende is om zelfstandig door te kunnen gaan.

Enkele duizenden onder de 130.000 WappZapp-gebruikers betaalden hiervoor 7,99 euro per maand – vergelijkbaar met wat het grotere Amerikaanse Netflix in rekening brengt. Maar juist met die grote Amerikanen, naast Netflix ook HBO, moest WappZapp op het eigen continent kunnen concurreren en daarvoor mistte het de schaal.

Bovendien is WappZapp er niet in geslaagd een nieuwe investering aan te trekken. Vorige zomer stapte uitgever en SBS-eigenaar Sanoma in als investeerder, waarop het totaal aan kapitaal op 650.000 euro kwam. Een paar werknemers van de straamingdienst zetten hun werk overigens voort voor Sanoma/SBS.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

WappZapp zette stevig in op Europese kwaliteitsfilms. De liefhebbers van filmhuisproducties zal moeten uitwijken naar Mubi en Cinetree, suggereert WappZapp zelf, of anders de algemenere Netflix, HBO, Videoland of iTunes.

Bekijk ook:

‘Netflix is het warenhuis, Cinetree de boetiek