Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat is er gebeurd met: Bright

Het aanbod kwam precies op het goede moment. Tijdschrift Bright werd afgelopen zomer verkocht aan uitgeverij NDC|VBK, net nadat oprichter Oscar Kneppers het over groeiscenario's had gehad met zijn zittende investeerders. De challenger doet het nog steeds prima.

Begin dit jaar – enkele maanden na de ChallengerDay – zit Oscar Kneppers aan tafel met zijn toenmalige aandeelhouders Annemarie van Gaal en Van den Ende & Deitmers. Ze bespreken de groeimogelijkheden van Bright, waarbij ook de optie tot overname de revue passeerde. Niet lang daarna wordt Kneppers benaderd door investeringsmaatschappij Pinion, die namens uitgeverij NDC|VBK belangstelling heeft voor Bright. Kneppers: “Pinion had serieuze belangstelling voor ons innovatief vermogen en deed een bod dat niet ver van onze vraagprijs af zat.” Binnen vier maanden was de overname rond, voor een onbekend bedrag.

Pinion heeft nu 75 procent van de aandelen in handen, Kneppers de rest. “Ik wil niet als werknemer in mijn eigen bedrijf werken. Nu hebben we afgesproken dat ik een kwart van de aandelen houd en in elk geval tot mei 2011 betrokken blijf als directeur en uitgever.”

Van de overname is ‘aan de voorkant’ van Bright weinig te merken, alleen de eigendomsstructuur is veranderd. De samenwerking met Pinion en NDC|VBK loopt soepel, ervaart Kneppers. “We zijn ondanks ons enorme verschil in omvang heel gelijkwaardig; de uitgeverij volgt mij en houdt gepaste afstand. Eigenlijk is het er zelfs makkelijker op geworden, want eerst moesten we met z’n vieren praten en nu is er nog maar één aandeelhouder om mee te overleggen.”

Onderscheidend

Nu Bright het vijfde jaar in gaat, is het tijd voor de volgende fase. “De eerste drie jaar waren we bezig om van niets iets te maken en onderscheidend vermogen op te bouwen. Nu hebben we de erkenning en moeten we solide worden.”

Solide worden betekent vooral vernieuwend blijven, benadrukt Kneppers. “We blijven great editorial produceren, maar het blijkt dat vooral onze innovatieve manier van doen en crossmediale aanpak succesvol zijn. Dat vinden mensen prikkelend en uitdagend.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Een aantal prikkelende acties heeft Bright onlangs nog laten zien. Zo was er de groene issue, die mensen voor 99 cent konden ophalen op de redactie. “Wij vernieuwen het traditionele medium tijdschrift, iets wat alle uitgeverijen zouden kunnen doen.” Daarnaast stoomt het blad crossmediaal verder, met een gerestylde website en BrightSpaces, een site waarop mensen mobiele werkplekken kunnen opzoeken die aan Bright-criteria voldoen, zoals gratis draadloos internet en vergadermogelijkheden. “Dat is handig voor mensen die bijvoorbeeld twee afspraken op een dag hebben in Maastricht, maar tussendoor hun tijd zakelijk willen gebruiken. Voor ons is een manier om te laten zien dat we middenin de doelgroep staan.”

In oplage blijft Bright stijgen, maar het blad blijft voorlopig geproduceerd worden door een klein clubje mensen. En dat werkt voordelig. “Wij kunnen vrij gemakkelijk innoveren, wat de grote uitgeverijen vaak niet kunnen voordat bewezen is dat iets geld zal opleveren”, vertelt Kneppers. De internationale expansie waarover vorig jaar gesproken werd staat even on hold. “We waren al vrij ver in Zweden, maar we willen eerst alles in Nederland goed krijgen. De nieuwe site en BrightSpaces moeten ronken, dan gaan we verder.”