Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Website moet voldoen aan basisbehoeften

Vorige week verkocht Edwin Rijkaart van Cappellen zijn Beurs.nl aan Reed Business. Hij zet al zijn zinnen op een Europese uitrol van zijn succesvolle Buienradar.nl. "De vraag of het gaat regenen of de kortste route van A naar B is van alle tijden."

In het Financieele Dagblad van dinsdag vertelt de internetondernemer over zijn basisprincipes. De diverse internetsites die Rijkaart van Cappellen bedacht hebben een slagingspercentage van dertig procent, reden dus om op te letten.

 

Hij ziet geld verdienen op internet als een kwestie van eenvoud: “Als mensen in de middeleeuwen ergens geen behoefte aan hadden, dan hebben we daar nu op internet in principe ook geen behoefte aan. Dat is mijn basisprincipe. Als je iets op internet wilt aanbieden, moet je inspelen op basale behoeften van de mens. De vraag of het gaat regenen of de kortste route van A naar B is van alle tijden.”

 

Geen redactie

Analyse en duiding zijn volgens Rijkaart van Cappellen niet welkom op het web: “mensen zoeken op internet naar informatie die voor henzelf relevant is. Ze kijken niet omdat ze geïnteresseerd zijn in een foto van de regenbui vanmiddag bij tante Truus. Wie een weersite bezoekt, doet dat omdat hij wil weten of hij kan barbecueën of met de fiets weg kan.”

 

Zijn sites steunen op twee belangrijke principes: ze bevatten louter data en geen redactionele bewerkingen en de ideeën zijn simpel. Ideeën waarvan anderen zeggen: ‘waarom ben ik daar niet zelf op gekomen?’

 

Flops

Volgens Rijkaart van Cappellen zijn de regels van de ‘oude economie’ meestal ook van toepassing op internet. Bereikbaarheid, bekendheid en plaats bijvoorbeeld. “Mensen moeten je makkelijk kunnen vinden.” Vandaar dus basic namen als Buienradar.nl en Beurs.nl.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Basisregels ten spijt flopt er bij Rijkaard van Cappellen ook wel eens een idee. “Zeventig procent van de sites flopt. Op internet is alles extreem meetbaar. Als je na zes dagen het bezoekersaantal ziet zakken, weet je eigenlijk dat over drie maanden de stekker eruit moet.”