Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

WeTransfer zoekt de ruimte op

Dankzij de vers opgehaalde investering van 25 miljoen dollar kan WeTransfer de VS veroveren. De filesharingdienst overweegt de bestanden ook via de ruimte te versturen. 'Het is een baby die nog gewassen moet worden, daar willen we nog even mee verder.'

WeTransfer haalde deze week 22 miljoen euro op bij de Amerikaanse vc Highland Capital om te kunnen groeien in de VS, Europa ‘and beyond‘. Op papier is het bedrijf nu 100 tot 200 miljoen dollar waard.

Het doel is om vooral in de VS te gaan groeien, vertelt oprichter Bas Beerens. ‘Amerika is onze primaire focus. We zijn daar al groot, maar nog klein als je kijkt naar het totale bevolkingsaantal.’ 

Beerens, die destijds een reclamebureau runde, startte WeTransfer in 2009 omdat hij handige manier miste om grote bestanden uit te wisselen met klanten en leveranciers. De site groeide de laatste jaren dankzij zijn simpele en laagdrempelige interface uit tot een begrip.  Het bedrijf is al actief in 200 landen en elke seconde worden er 50 bestanden verstuurd.

Na de lancering vijf jaar geleden, draaide zijn bedrijf al snel break even, vertelt Beerens. ‘In 2013 begonnen we winst te maken. Over die winstcijfers en revenue (omzet, red) zijn we erg enthousiast’, zegt Beerens, zonder exacte cijfers te willen noemen. Zijn bedrijf had daarom eigenlijk niet per se funding nodig. Beerens: ‘Het is een baby die nog gewassen moet worden, daar willen we nog even mee verder.’

Afspraken

Maar ondertussen werd hij wel ‘minimaal 2 keer per week’ benaderd door potentiële kopers en investeerders, van Azië en de Arabische wereld tot Europa de VS. ‘We wisten niet wat we daarmee aan moesten. Maar we kwamen er achter dat een investeerder, als adviesorgaan en met toegang tot een netwerk, best handig kan zijn.’ Beerens schakelde een bedrijf uit Silicon Valley (Palo Alto) in om al die afspraken in goede banen te leiden.  

Autoriteit in filesharing

‘Soms waren er goede bedragen, maar was er geen klik. Met Highland bleken we dezelfde bloedgroep te hebben, dezelfde doelen. Zij blijven ook vooral bij adviseren.’ De Amerikaanse investeerder verwerft met zijn investering een ‘kleine minderheid’ in WeTransfer. Een eventuele overname in de toekomst sluit Beerens naar eigen zeggen nooit uit, ‘maar op dit moment is de investering een goede boost voor wat we willen bereiken: de service behouden en een autoriteit zijn op het gebied van filesharing. Maar ook om nieuwe dingen te creëren en de wensen van onze gebruikers voor te kunnen blijven.’ 

Nalden

De dienst telt maandelijks 70 miljoen actieve gebruikers, die zorgen voor 50 gedeelde bestanden per seconde. Bezoekers van de site krijgen trendy en mooi verzorgde advertenties te zien, van bedrijven als Google (Chrome), Shutterstock, G-Star Raw, Vodafone en Qatar Airlines. Dat visuele concept werd bedacht door medeoprichter Ronald Hans, vooral bekend onder zijn blognaam Nalden.

Naast een advertentiemodel is er ook WeTransfer Plus, waarbij gebruikers voor 10 euro per maand grotere bestanden kunnen uploaden (tot 10 GB) en een eigen WeTransfer-omgeving kunnen ontwerpen met een eigen url en een opslagruimte van 50 gigabyte.  

Omzet

WeTransfer concurreerde Yousendit.com eerder van de markt. Nieuwe spelers liggen natuurlijk altijd op de loer, zoals het Franse Infinit. Maar ook bestaande diensten als Dropbox en Google zouden een bedreiging kunnen vormen voor WeTransfer.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Beerens sluit niet uit dat WeTransfer in de toekomst dankzij nieuwe functies richting Dropbox en Google zal schuiven. ‘En we denken eraan om onze service in de ruimte te stoppen, die gedachte zijn we aan het onderzoeken. We zoeken naar alle mogelijkheden om de snelheid te bevorderen.’ Welke partner WeTransfer voor zo’n gewaagd project gaat aanhaken wil Beerens nog niet zeggen, ‘daar is nog echt te vroeg voor’. 

‘Als het aan ons ligt geven we iedereen onbeperkte opslag, maar de servicekosten zijn nou eenmaal hoog. Maar het is wel het uitgangspunt. Het moet voor de gebruiker zo makkelijk mogelijk zijn.’ Dat er mensen zijn die ook betalen voor de premium-versie van WeTransfer is top, maar zijn dienst moet vooral ‘vrij en open’ zijn, besluit Beerens.