Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Whatsapp verliest tieners; Nederlander vindt half miljard aan olie

Ondernemersnieuws vandaag: Jongeren ruilen WhatsApp in voor Snapchat, ruim een kwart van alle online betalingen is mobiel en Nederlander vindt half miljard aan olie in Tunesië.

1. Jongeren ruilen WhatsApp in voor Snapchat


WhatsApp blijft daarmee de populairste app, maar verliest aanhang onder tieners, meldt Telecompaper in een kwartaalrapportage. De vorig jaar door Facebook gekochte chatapp staat op 9,7 miljoen smartphones in Nederland en de groei is er nog niet uit. Maar vooral onder jongeren gaat de groei van Snapchat hard. Die app stond volgens Telecompaper eind maart op ruim 1,7 miljoen smartphones, een verdrievoudiging ten opzichte van een jaar eerder. Onder jongeren tot 19 jaar nam het gebruik van Whatsapp met 7 procentpunt af.


2. Ruim kwart online betalingen is mobiel


Van alle online betalingen is wereldwijd ruim 27 procent afkomstig van een smartphone of tablet, meldt betaalprovider Adyen op basis van cijfers over het eerste kwartaal. In Nederland ligt het mobiele aandeel inmiddels op bijna 30 procent. Dat cijfer wordt ruimschoots overtroefd door koploper Groot-Brittannië, waar ruim 44 procent van de online aankopen mobiel wordt afgehandeld. Wereldwijd steeg het aandeel mobiele betalingen het afgelopen jaar met 39 procent.


3. Nederlander vindt half miljard aan olie


Het Nederlandse Mazarine Energy heeft in Tunesië voor een half miljard dollar aan olie aangeboord, schrijft de Volkskrant. Het bedrijf werd twee jaar geleden opgericht door voormalig Shell-man Edward van Kersbergen, nadat hij van een Tunesische olie-investeerder een telefoontje kreeg met een verzoek om hulp. Na de verkoop van zijn tweede consultancybureau wilde Van Kersbergen eigenlijk op vakantie gaan, maar: ‘Als er kansen zijn, moet je ze grijpen.’


4. Helft ondernemers wijzigt wachtwoord niet


De helft van de ondernemers het wijzigen hun belangrijkste wachtwoorden nooit, schrijft ING op basis van een enquête. Een op de vijf wijzigt het wachtwoord ongeveer eens per half jaar en 17 procent ieder kwartaal. Iets meer dan 20 procent van de ondervraagden kreeg het afgelopen jaar met een vorm van cybercrime te maken.


5. Bokswedstrijd hit op Periscope


Kijkers die dit weekend de flink gehypete bokswedstrijd tussen Floyd Mayweather en Manny Pacquiao online wilden zien kwamen bedrogen uit. De wedstrijd werd alleen via de ouderwetse kabel aangeboden, voor 100 dollar. Niet verwonderlijk dus dat, toen de pay-per-view-techniek het ook nog eens liet afweten, er Periscope- en Meerkat-video’s begonnen op te duiken. TV-bedrijven HBO en Showtime hebben Twitter-dienst Periscope en Meerkat volgens Bloomberg tijdens de wedstrijd gevraagd om geen beelden uit te zenden. Maar dit lijkt een vorm van live-piraterij die lastig uit te bannen is. ‘The winner is… @periscopeco‘, twitterde Twitter-ceo Dick Costolo dan ook trots na de wedstrijd.


6. Hashtag #talkpay is Twitterhit


Het moet maar eens afgelopen zijn met het taboe op het bespreken van je salaris, dacht softwareontwikkelaar Lauren Voswinkel. De door haar op 1 mei gelanceerde hashtag #talkpay bleek een schot in de roos op Twitter. Hoewel genoeg mensen geen bedragen willen noemen, bijvoorbeeld uit angst dat een toekomstige werkgever daar misbruik van maakt, deelden vele andere openhartig hun salarisstrookje. Bijvoorbeeld in de hoop dat transparantie zorgt voor minder salarisverschillen tussen mannen en vrouwen.


7. En dan dit: Rente of bier?


De Schotse bierbrouwer Innis & Gunn wil 4 miljoen aan kapitaal ophalen met crowfdunding en stelt nieuwe obligatiebeleggers voor een pittige keuze: een jaarlijkse vergoeding van 7,25 procent in Britse ponden, of een hoeveelheid ambachtelijk gebrouwen bier (‘beerbucks’) die gelijk staat aan 9 procent rendement per jaar. De Beerbond lijkt een beetje op de Burrito bonds waarmee de Mexicaanse fastfoodketen Chilango investeerders vorig jaar beloonde met gratis eten, als toegift naast hun cash rendement.


Tot zover de Sprout update van maandag 4 mei. Tot woensdag! Mis je iets of wil je gewoon reageren? Doe het hieronder of op Twitter of Facebook.


Nieuws inhalen? Lees de update van vrijdag


Het premium membership van Sprout


Premium members krijgen álles. Voor € 8,25 per maand (ex btw):


  • ben je (gratis) welkom op diverse events en visits, inclusief Sprout Challengerday 2015
  • ontvang je 6 dikke inspiratiemagazines op je deurmat
  • Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



    Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.
  • lees je elke dag de 7 need to knows via je mail
  • krijg je onbeperkt toegang tot de how-to database met praktische informatie voor je bedrijfsvoering