Wiebes zei dat donderdag in een debat in de Tweede Kamer. Hij had de Kamer juist daarvoor gemeld dat de schatkist vorig jaar 96 miljoen euro meer binnen heeft gekregen aan accijns op diesel en LPG dan in het jaar ervoor. Gekeken is naar de eerste elf maanden van het jaar. Het kabinet verhoogde begin vorig jaar de accijns op diesel en LPG, ondanks fel protest van de oppositie en brancheorganisaties als de Bovag.
Uit het overzicht blijkt verder dat de opbrengst van accijnzen op benzine tussen januari en november is gedaald met 45 miljoen euro, terwijl op benzine geen accijns is verhoogd. Volgens Wiebes dalen de brandstofverkopen onder meer doordat auto’s steeds zuiniger worden. Per saldo is er in de accijnsopbrengst dus een plus van 51 miljoen euro.
Tegenvallend
De extra opbrengst van 96 miljoen op diesel valt Wiebes overigens wel tegen. Hij had eerder 150 miljoen euro geraamd.
De oppositie was en is nog steeds fel tegen de accijnsverhoging omdat die zou leiden tot massaal tanken over de grens en faillissementen bij pomphouders en andere bedrijven in de grensstreek. Wiebes houdt vast aan de verhoging, omdat die geld oplevert dat de schatkist hard nodig heeft. Hij gaf wel toe dat de maatregel pijnlijk is. Hij ontkende ook niet dat sommige pomphouders ermee zijn opgehouden, maar of dat door de accijnsverhoging is gekomen, is maar de vraag, zei Wiebes.
Volgens de VVD-staatssecretaris is het accijnsverschil met Duitsland maar 1 procent. Met België is er een groter verschil. De Belgen gaan mogelijk de accijnzen verhogen, maar hebben dan een probleem met Luxemburg waar de accijnzen nog lager zijn. Wiebes wil daarom met de twee andere Benelux-landen om de tafel om te proberen de accijnzen dichterbij elkaar te brengen. Dan zouden de grenseffecten vanzelf verdwijnen.