Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wordt jouw bedrijf the next BlaBlaCar

In de serie De Grens van Gieling analyseert hoofdredacteur Remy Ludo Gieling een week vol ondernemerschap in binnen- en buitenland. Deze week het techfestijn van The Next Web en drie kwartier in het donker. 

Daar stond ik dan, in het Utrechtse Spoorwegmuseum met een blinddoek om mijn hoofd. Ik was niet ontvoerd noch ben ik een treinfanaat die zijn hobby vanuit een nieuw perspectief wilde beleven. Ik was bij een seminar van Joost Richter, een amibiteuze jongeman van 36 die door een oogziekte langzaam maar zeker blind wordt. Joost wil met zijn aanpak – de hele zaal moet een blindoek op – je meenemen in zijn leefwereld. Hoe is het om niet te weten wie naast je staat, waar zit de hand van een zakenrelatie die je wilt schudden. 

Joost geeft een nieuwe kijk op zakendoen voor lichamelijk beperkten en laat zien dat zo’n beperking je niet hoeft te stoppen in het behalen van je dromen. Zo wilde hij als student een restaurant openen: ‘op de schaal van richter’. Ruim een decenia later wordt deze droom werkelijkheid. We kunnen allemaal wat leren van deze drive, optimisme en doorzettingsvermogen. Wat zou je zelf doen als de arts je vertelt dat je binnen tien jaar tijd blind bent? 

The Next Web

Twee dagen later luister ik op The Next Web Conference in Amsterdam naar Werner Vogels, de 56-jarige (Nederlandse) Chief Technology Officer van webwinkel Amazon. Vogels heeft dan geen beperking, maar het blijven vernieuwen van een bedrijf met een omzet van bijna 90 miljard dollar per jaar moet ook een behoorlijke uitdaging zijn. Vogels vertelt dat hij Amazon ziet als een 20-jarige startup, en hoewel dat klinkt als de dertiger die geen afscheid kan nemen van zijn studententijd gaat dit ze vooralsnog goed af. 

De techconferentie trekt jaarlijkse vele internationale sprekers en gasten zoals Nicolas Brusson, oprichter van BlaBlaCar. Het schaamrood staat op je kaken als je hoort dat er in de top 100 technologiebedrijven slechts één Europees bedrijf staat. Dat is notabane SAP – de olietanker van de ERP-systemen.

Op dergelijke momenten zoek je als journalist naastig naar vergelijkbare Nederlandse bedrijven in je hoofd, maar ook ik kon er geen verzinnen. Brusson trok de vergelijking tussen de Europese en Amerikaanse markt en dat deze in veel opzichten op elkaar lijken. Het verschil is één cultuur: in Amerika kun je makkelijk opschalen, in Europa een stuk lastiger. Voor de Sprout-camera geeft de Fransoos drie tips hoe je jouw bedrijf kunt laten groeien in Europa. 

Ambitie, welke ambitie? 

Later deze dag interviewde mijn voorganger, Karin Husslage, de oprichter van Takeaway.com (hier bekend onder Thuisbezorgd.nl), Jitse Groen. Hoewel hij ook dit maal weinig wilde vertellen over de mogelijke beursgang van het bedrijf heeft hij een duidelijke doelstelling voor het bedrijf: eerste worden in Duitsland. Ondanks de overname van Lieferando.de zijn ze nog steeds nummer twee en dat schuurt natuurlijk.

De concurrentie van goliath Rocket Internet wuift hij weg en ook op de vraag wat zijn persoonlijke ambities zijn blijft Groen laconiek: die is er niet echt. Het gaat volgens hem om bedrijfsmatig kleine, behaalbare doelen stellen. Eenmaal gehaald dan kijk je verder.

In juni nemen we met Sprout een kijkje in de keuken bij Jitse Groen en zien we hoe hij zijn imperium vanuit Enschede aanstuurt. 

Arme Elon

Tot slot het opmerkelijskte ondernemersnieuws deze week. Terwijl hier in Nederland de politie de snelwegen blokkeert voor een schamele loonsverhoging, heeft de Amerikaan Elon Musk het ook niet makkelijk. Uit documenten blijkt namelijk dat de miljardair het afgelopen jaar slechts 35.000 dollar heeft verdiend (onder het minimum loon)! Hij heeft met Tesla in Nederland in elk geval nog geen concurrentie van Uber of BlaBlaCar, want slechts 10 procent van de Nederlanders maakt gebruik van de sharing economy.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Niet geheel geanticipeerd heeft Sprout komende woensdag een event dat raakt aan dit thema (social entrepeneurship) – wellicht dat jij als Sprout lezer dit ‘ondergeschoven kindje’ op de kaart kan zetten. Tot slot zijn we op bezoek gegaan bij Startup van het Jaar Undagrid om eens te kijken wat die futuristische apparaatjes nou eigenlijk doen op Schiphol.

Ik duik dit weekend in het boek ‘De Churchill factor‘ van Boris Johnson. Mocht je nog boektips hebben voor onze nieuwe boekenrubriek op dinsdag dan hoor ik dit graag ([email protected]). Voor nu een fijne Koningsdag, hoe zou dat eigenlijk zijn als slechtziende?