Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wouter de Vries (24), Antagonist

Wat webhosting en domeinnaamregistratie, met één pakket dat geschikt is voor >99% van de websites Start 2004 Personeel 9 (meesten parttimers) Omzet 2011 1,5 miljoen euro

 

Het is bijna een van-krantenjongen-tot-miljonair-verhaal. Wouter de Vries had op zijn dertiende een krantenwijk en won daarmee de titel ‘beste krantenbezorger van het jaar’. Met de prijs, een computer van 5000 gulden, ging hij websites maken. “Dat was puur hobbyisme waarmee ik toevallig ook geld kon verdienen.”

Het verdiende geld investeerde hij in een server. Daarmee ging hij aan de slag met webhosting en domeinregistratie onder de naam Afilas. Maar dat eerste bedrijfje ging na een jaar nog niet goed genoeg naar De Vries’ zin. Daarom richtte hij Antagonist op, met een compleet nieuw concept. “Destijds kon je overal uit tien, vijftien pakketten kiezen. Bij mij ook, want dat hoorde zo, dacht ik. Maar later bedacht ik me: het is veel mooier om één pakket te bieden waar iedereen gebruik van kan maken.”

Zo geschiedde: De Vries zette alle pakketten – ook de duurdere – om naar een nieuw, universeel pakket, voor een “superlage prijs”. “Het was zo goedkoop dat sommige mensen zich afvroegen of het geen oplichterij was”, lacht hij. “Met het omzetten van de pakketten gooide ik meer dan de helft van mijn omzet over de balk, maar ik was ervan overtuigd dat het beter was.”

Miljoen

Inmiddels mag De Vries spreken van succes: afgelopen jaar overschreed zijn bedrijf de magische omzetgrens van 1 miljoen euro en voor 2011 stevent hij op 1,5 miljoen af. Bereikt zonder enige externe financiering. “We hebben nu tienduizenden klanten, en hosten meer dan 50.000 websites. In deze markt is niet één winnaar, de groten hebben ieder een paar procent. Ik besef me wel dat de timing goed geweest is, want nu kom je er niet meer tussen.”

Het bedrijf is grotendeels geautomatiseerd; binnenkomende orders worden automatisch verwerkt en klanten rekenen af met iDeal. Daardoor kunnen ze direct zelf aan de slag. “Qua techniek zit het helemaal goed, daardoor kunnen we ons volledig focussen op de klanten. Onze bedrijfscultuur rust op duidelijkheid, eenvoud en eerlijkheid: daarin blinken we uit. We garanderen dat een klant dezelfde werkdag nog antwoord krijgt op een e-mail, maar dat is vaak al binnen een uur. Ook hebben we een grote groep enthousiaste klanten die erg actief is in onze community. Er zit een hele internetbeweging om Antagonist heen.”

Serieus genomen

Voor zijn achttiende nam De Vries zijn vader nog weleens mee naar zakelijke afspraken. Naast een tweede stel hersens was het ook een slimme truc: “Als een partij me niet serieus nam en alleen tegen mijn vader praatte, wist ik: daar wil ik niet mee samenwerken.”

Het aantal uren dat De Vries in de zaak steekt, telt hij niet meer. “Het zijn er heel erg veel, en in mijn hoofd ben ik altijd bezig met het bedrijf”, zegt hij. Mensen in zijn omgeving mopperen soms dat hij te veel werkt en lastig is om mee af te spreken. “Ze zeggen dan: je bent toch eigen baas, je kunt toch zelf je uren plannen? Dat werkt natuurlijk niet zo, maar ik snap ze wel. Af en toe zijn mijn ambities best lastig te combineren met een studentenleven.”

De miljoen omzet was ook voor hem een droom. “Ik mikte er wel op, en dacht dat het zou kunnen, maar het bleef onwerkelijk toen het echt gebeurd was. Ik heb op mijn leeftijd gewoon al iets lopen wat super is.” Maar geld is niet zijn primaire doel. “Ik wil andere mensen de mogelijkheid bieden om uit te blinken. En ik wil graag in heel Europa uitrollen, in elk geval in de eurolanden. Duitsland staat als eerste op de planning, dat gaat snel gebeuren.”

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.