Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Yes! Layar heeft een businessmodel

Het Nederlandse augmented reality-wonderkind Layar komt met een nieuw product. Layar Vision herkent posters of tijdschiften en plakt daar informatie overheen. De uitgevers moeten daarvoor betalen.

 

Layar Vision is een fraaie uitbreiding van het Layar platform. Die augmented reality browser voor smartphones plakt al informatie over het camerabeeld van de telefoon. Zo is een vliegtuig live te spotten door het toestel erop te richten, en komt de prijs van een koopwoning in beeld zodra de echte bakstenen in het vizier zijn.

Layar wereldhit

Die AR browser maakte het twee jaar jonge Layar van begin af aan tot een wereldhit, waar investeerders, ontwikkelaars en telefoonfabrikanten grote interesse voor hadden. Inmiddels is het door drie mobiele consultants opgerichte bedrijf een behoorlijke hype, werken 10.000 ontwikkelaars met de Layar browser die is geïnstalleerd op 10 miljoen smartphones. Investeerders, onder wie Intel en het Nederlandse Prime Ventures, staken al meer dan 10 miljoen in Layar, dat vorig jaar als most disruptive company werd uitverkoren in de Deloitte Fast50.

Businessmodel

Over een businessmodel achter de Augmented Reality trucendoos deed Layar nooit al te moeilijk: mogeljkheden volop, eerst maar eens massa verzamelen, dan rinkelt de kassa straks vanzelf. Met de introductie van Vision gloort er toch een eerste duidelijke afrekenmethode: een freemium-model.

Layar Vision

Layar Vision is namelijk in staat bestaande (print) media (posters, tjidschriften, kranten) te herkennen en er informatie aan toe te voegen. De beeldherkenning is de betere en natuurlijkere opvolger van de QR-code, de vierkante plaatjes die, eenmaal in beeld van de smartphone, na enig gehannes een mobiele website in beeld brengen. In plaats daarvan kan Layar Vision 50 objecten tegelijk herkennen en daarbij informatie weergeven. "Mobiele apparaten kunnen eindelijk zien,"verklaart Layar- medeoprichter Maarten Lens-FitzGerald.

Bekijk hier de indrukwekkende demo:

Uitgever betaalt

Het biedt merken en uitgevers allerlei nieuwe manieren om met hun publiek in contact te komen, stelt Layar, en dat is natuurlijk wat waard. Als uitgevers hun content op deze spectaculaire nieuwe manier willen aanbieden, vraagt Layar daarvoor maandelijks 249 euro voor maximaal 10.000 matches, of 449 euro voor maximaal 50,000 keren dat een Layar-gebruiker een object herkent. De eerste 1000 hits zijn gratis, dus er valt volop te experimenteren voordat de meter gaat lopen.

Creation Challenge

Om snel enthousiasme te kweken voor nieuwe toepassingen, heeft Layar zelf een ontwikkelwedstrijd uitgeschreven, de Layar Creation Challenge, met 55.000 dollar aan prijzengeld voor de tien winnende ontwerpen die Vision zo fraai mogelijk toepassen. ergens deze maand krijgen de programmeurs al de beschikking over Vision, gebruikers zullen nog tot het vierde kwartaal geduld moeten oefenen. Dan neemt Layar de nieuwe functie op in de volgende release van zijn Layar Player.

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.


Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.