Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Youtube is te statisch’

Viddix is vast van plan Youtube te verslaan. Volgens de Nederlandse startup is de grootste videosite van de wereld te statisch. Viddix ging dinsdag live. "We kunnen binnen twee weken break-even staan."

Viddix is niet de eerste website die zegt Youtube te verslaan.  Zou het de Nederlandse startup wel gaan lukken? The Next Web en Frankwatching zijn in ieder geval laaiend enthousiast over de videosite. Dat is niet verwonderlijk, want beide blogs gingen een samenwerkingsverband aan met het bedrijf. Toch lijkt het enthousiasme oprecht en is even zo positieve feedback te vinden op andere media binnen de Hollandse internetscène.

 

Video

Vanwaar al die heisa? Viddix is een online player die bestaat uit twee delen – een gewone videoplayer en een extra scherm met informatie die de video begeleidt – vergelijkbaar met het Japanse Nico Nico Douga. Deze content kan bijvoorbeeld bestaan uit links, formulieren, infographics of gewoon begeleidende teksten. “Online video is nu veel te statisch”, vindt mede-ontwikkelaar Sébastien Willems. “Alsof je tv kijkt op internet, met als enige verschil dat je zelf de filmpjes uitkiest.”

 

Willems en zijn medestudenten Tim van den Tempel en Justus Romijn studeerden vorig jaar af met een blauwdruk van de Viddix-player aan de Hogeschool Utrecht (Digitale Communicatie).

 

Het afstudeerproject werd al snel de onderneming Invisios, met als voornaamste product Viddix. Advertenties en e-commerce moeten de kas van Viddix vullen. Willems: “Het is een handige tool voor de zakelijke markt. Ook is het mogelijk om bijvoorbeeld transactieformulieren in de speler te gebruiken of content aan te bieden onder langdurige sponsorships.” Daarnaast gaat Invisios ‘custom quepoints’ – zoals apart vormgegeven links voor in de player – maken voor opdrachtgevers. Als laatste is er de channellist. Voor een vast bedrag per jaar krijgen de eigenaars van een premium account begeleiding bij het maken van hun video’s en wordt hun content op de Viddix-site onder de aandacht gebracht – een model dat sterk lijkt op dat van TV4B van Sprout-expert Edo van Santen.

 

Uitgevers

Sinds dinsdag test Viddix zijn technologie onder het grote publiek, de eerste kinderziektes openbaren zich. Zo zijn de embedded mogelijkheden nog niet gebruiksvriendelijk genoeg en is er kritiek op de videodistributie. Willems: “2008 moet het jaar van Viddix worden. We zijn nog in gesprek met investeerders en partners. Daar hangt de releasedatum grotendeels van af.”

 

Aan ambities en vertrouwen geen gebrek bij de oprichters: “We zoeken nog wat grote partners in de uitgeverswereld die van ons systeem gebruik willen maken. Daar hebben we alle vertrouwen in. We kunnen binnen twee weken al break-even staan.”