Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zes tips voor het spel met Venture Capital

De afgelopen jaren heb ik ondernemers, met veelal mooie bedrijven, bijgestaan in het vinden van Venture Capital. Voor de meeste ondernemers een spannende tijd, soms het verschil tussen overleven of liquideren. Een aantal ervaringen uit deze opdrachten zijn nuttig voor alle ondernemers. Die laten we hier de revue passeren.

Begin op tijdHet vinden van een passende financier is als versieren. Het is echt niet zo dat de eerste de beste financier bij jou past. Als je te laat start met de zoektocht, kan het zijn dat je eigenlijk geen keuze hebt. De kas is leeg, de belastingdienst wacht niet langer, je staat met je rug tegen de muur. Dat onderhandelt niet prettig, sterker nog, de financier ruikt dit meteen en ziet het in de cijfers. Hierdoor maak je je eigen onderhandelingspositie zwak en kan het gebeuren dat je een slechte deal moet accepteren om te overleven. Als je het als ondernemer ziet aankomen, begin op tijd. Houd rekening met een doorlooptijd van 9 maanden om een passende financier te vinden.

Cijfers op ordeIn een tweetal gevallen maakte ik mee dat financiers afhaakten, omdat de cijfers niet op orde waren. Tegenstrijdige rapportages, witte vlekken in de boekhouding, onvolledige resultaten, posten buiten de balans. Als ondernemer moet je van week tot week weten hoe je er voor staat. Als ik je ’s nachts zou opbellen om te vragen hoe je vorige week hebt gedraaid, moet je het onmiddellijk kunnen zeggen. Dan moet het niet zo zijn dat de boekhouder eerst nog een aantal uren de cijfers moet samenstellen. Een goede administratie is van cruciaal belang. Niet alleen voor de zoektocht naar een financier, maar voor elke ondernemer. Meten is weten, je moet op elk moment de thermometer in je bedrijf kunnen steken en de temperatuur kunnen aflezen.

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

BusinessplanJe businessplan is je leidraad voor het komende jaar. Hierin beschrijf je wat je doelstellingen zijn, wat daarvoor nodig is en hoe je dat wilt bereiken. Het is dus meer dan een droge opsomming van doelen en acties. Zeker als je je businessplan aan buitenstaanders wilt laten zien, zoals de bank of een Venture Capital firma, moet het plan ook energie uitstralen. Het moet leuk zijn om te lezen. Gebruik dus nooit een standaard format van de kamer van koophandel of andere bronnen. Jouw eigen unieke propositie moet in het plan staan, schrijf het dus zelf. Natuurlijk zijn de kant-en-klare formats bruikbaar en nuttig, als checklist om te zien of je alle relevante aspecten wel hebt geraakt. In meerdere opdrachten heb ik samen met de ondernemer het businessplan volledig herschreven, totdat een goed leesbaar en aantrekkelijk plan.Elevator PitchOm de aandacht van de financiers te krijgen, is de elevator pitch van groot belang. Hiermee bepaal je of er een contact komt of niet. Zo’n elevator pitch is meer dan alleen de presentatie van je propositie, ook de papieren pitch is belangrijk. Vooral bij het benaderen van potentiële VC’s, moet je de pitch klaar hebben en een samenvatting van je propositie kunnen sturen. Die samenvatting, eigenlijk je elevator pitch, moet wervend zijn, waarheidsgetrouw, de aandacht trekken en vooral compact. Maximaal één A4, daar moet het in passen. Ten eerste worden de dikke pakken papier toch niet gelezen, ten tweede laat je zien dat je professioneel bent. Je bent in staat op één pagina de kern van je bedrijf en je plannen weer te geven. Als de financier meer wil weten, vraagt hij echt wel om de uitgebreide plannen.Gericht schietenVaak heb ik, in opdracht van de ondernemer, de eerste contacten gelegd met potentiële financiers. Uit mijn database maken we een selectie van financiers die in aanmerking komen, de long-list. Welk soort bedrijven zoeken zij, welke fase (start-up, groei, consolidatie) en de omvang van het kapitaal. Sommige VC’s gaan tot een miljoen, anderen beginnen pas bij 10 miljoen. Met de long-list gaan we aan de slag, bekijken hun websites, bellen wat rond. Daaruit ontstaat dan de short-list, meestal een stuk of vijf tot tien. Die gaan we dan gericht bellen, waarbij we dan ook kunnen zeggen dat wij de overtuiging hebben dat deze propositie in hun portfolio past. Hiermee vergoot je de kans dat je daadwerkelijk met elkaar om de tafel komt. Stuur dus nooit je businessplan aan honderden financiers, dat heeft geen nut.Dress for SuccessIn je spijkerboek en een t-shirt binnenstappen in een chique grachtenpand met oud geld, is niet handig. Enerzijds, je trekt de aandacht want je valt op. Het is maar de vraag of je hier iets mee verder komt, negatieve aandacht is niet slim. Als je nooit een kostuum met stropdas draagt, doe het dan nu ook niet. Trek iets aan dat lekker zit, dat bij je past, maar wel representatief is. Hiermee laat je jezelf zien, en dat is wat een potentiële financier graag ziet. Hij is uiteindelijk op zoek naar de mens achter de ondernemer. Die bepaalt het succes. Een plan, dat kan je aanpassen en bijschaven. Een ondernemer veranderen, dat is onmogelijk. Blijf je zelf en laat met alle energie zien wie je bent.

Edo van Santen (Venture Capital Coach)