Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo bouwt Frederique van der Wal haar bloemenmerk uit

Met de ergste jaren van de crisis achter de rug vond ondernemer en voormalig topmodel Frederique van der Wal de tijd rijp voor haar eerste overname. Haar bloemenmerk Frederique’s Choice beslaat nu 140 domeinnamen en zeven eigen webshops.

Van der Wal neemt voor een onbekend bedrag 4 bloemenwebshops over van het internetbedrijf Droomgroep.nl. Daarbij zit Florientexpress.nl, ooit de eerste webshop voor bloemen, en een nieuwe bloembinderij bij bloemenveiling Flora Holland. 

De uitbreiding betekent vooral een verbreding van het assortiment, vertelt de in New York woonachtige ondernemer. Frederiques Choice is ‘exclusief en richt zich op cadeaubeleving’. ‘Nu kunnen we verbreden naar zakelijke klanten, en de markt op meerdere niveaus bedienen.’

Aangezien Van der Wal in de VS woont, is een belangrijk deel van de dagelijkse leiding in handen van haar medewerkers in Hengelo, waar ook een bloemenbinderij zit. ‘Maar dankzij internet en Skype ben je eigenlijk altijd dichtbij’, aldus Van der Wal. Desondanks vliegt zij maandelijks heen en weer naar Nederland.

Duitsland

Vanuit Hengelo wordt ook de Duitse markt bediend, buiten Nederland het belangrijkste land van de 7 waar Frederique’s Choice nu actief is. Volgend jaar wil Van der Wal de stap buiten Europa gaan wagen. 

Ondertussen bouwt haar merk aan een netwerk van bloemisten, zodat klanten hun bloemen op dezelfde dag kunnen bestellen en laten bezorgen. Dat doet denken aan een concurrent als Fleurop.nl, maar Van der Wal wijst die vergelijking resoluut van de hand. ‘Wij houden de controle en de keten steviger in handen, zodat de kwaliteit en verpakking heel duidelijk herkenbaar zijn als merk.’

Kortom, Frederique’s Choice is geen simpele leverancier die vooral bloemen verstuurt, maar een herkenbaar merk met zo kort mogelijke lijnen tussen kweker en klant. Frederique’s Choice verzorgde al de online bloemenshops van een aantal zakelijke partners waaronder Kaartwereld en Office Depot.

Van der Wal begon in 2008 met ondernemen. Vrijwel direct daarna brak de crisis uit. ‘We hebben een zware tijd gehad, zoals veel andere mensen. Dat is een deel van ondernemen. We hebben met vallen en opstaan geleerd wat je beter kunt doen. Dat is een constante schommeling en het trekt nu weer aan.’

Sterkte

Door de crisis leerde ze steeds beter zien waar haar sterkte ligt. Want je wordt gedwongen om ‘de kern van je business vast te houden. We wilden in het begin te veel doen, te wijds. Dat is een eerlijke reactie als ondernemer, omdat je enthousiast bent en veel dingen wilt aannemen. Maar het is zo belangrijk om je zelf niet te veel versnipperen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Nu is haar bedrijf weliswaar geen jonge onderneming meer, maar is ze nog wel aan het innoveren. ‘Daar horen vallen en opstaan bij. Maar we hebben nu een mooie basis te pakken.’

Zie ook, flashback naar 2008: Frederique van der Wal: ‘Durf te falen’