Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo maak je investeerders het hof

Ondernemers vertellen hoe ze investeerders vonden en waarom het juist met die ene geldschieter zo goed klikte. 

Wouter Staal (eigenaar en managing director Yoghurt Barn)

“Als je gelooft in je eigen idee, dan moet je er voor gaan. Zo ben ik samen met mijn vrouw Esther de Yoghurt Barn begonnen. De eerste zaak openden we in 2012 in Utrecht, een jaar later de tweede in Amsterdam. Nu zijn we bezig met weer nieuwe vestigingen.”

“Die eerste zaak is volledig gefinancierd door angel investors, de tweede ook door angel investors plus crowdfunding. Het meeste geld is door vrienden en bekenden ingelegd, via crowdfunding hebben we een ton opgehaald.” 

“Als je een goed verhaal hebt, is dit ook de goede manier: mensen krijgen een gevoel mee. En je krijgt ondertussen naamsbekendheid en bindt klanten.”

“Maar ga niet in zee met investeerders waar je geen klik bij voelt. En mijn belangrijkste advies: als het kan wacht dan zo lang mogelijk met het afstaan van aandelen.”

 

[[{“attributes”:{},”fields”:{}}]]

 

 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!

 

 

Paul Veugen (oprichter Usabilla en Human)

“Ik heb veel gehad aan angel investors bij mijn twee bedrijven Usabilla en Human. Voor het eerste bedrijf haalden we ongeveer een half miljoen dollar op, bij Human een miljoen dollar. Allemaal informal investors die ook ondernemer zijn en het zelf allemaal al een keer gedaan hebben.”[[{“attributes”:{},”fields”:{}}]]

“Usabilla, een internettool voor business to business, had direct een heel duidelijk verdienmodel dat op korte termijn waardebepaling gaf. Dat maakte het voor investeerders relatief minder risicovol.”

“Human is een app die mensen tot meer bewegen aanzet. Dat is een consumentenproduct in een supersnel ontwikkelende markt. Dat vraagt investeerders die zich daar comfortabel bij voelen en die zijn in Nederland minder te vinden. Die zoeken we in Amerika, ook omdat daar meer kennis is over dit soort producten. Voor investeerders die niet in die tak van sport thuis zijn, is die sector echt één grote chaos. Met kennis van zaken kun je de kansen zien.”

We zoeken investeerders in Amerika, ook omdat daar meer kennis is over dit soort producten

“Ik heb altijd veel geluk gehad: de zeven à acht informals die in mijn bedrijven investeerden, zijn nooit op mijn stoel gaan zitten. Dat heeft ook te maken met het vertrouwen dat ze in jou hebben. De eerste investeerders die geld in Usabilla staken, hebben ook in Human geïnvesteerd. Vanwege dat vertrouwen. Dat is het belangrijkste wat ik andere ondernemers wil aanraden: werk met investeerders waar je het goed mee kunt vinden. Is dat niet het geval, dan moet je er ook echt niet mee in zee gaan.”

Hompe Heijmerink (ondernemer en mede-eigenaar Evening Breeze)

“Wat wij doen op het gebied van airconditioning en persoonlijke koeling is net zo grensverleggend als de iPhone destijds was. We hebben nu 500 stuks wereldwijd aan hotels verkocht maar zijn nu aan expansie toe. We willen er nu ook een consumentenproposite van maken. Daarom zoeken we nieuwe investeerders.”

“Er zitten momenteel acht investeerders in ons bedrijf: een fonds, drie ondernemers en vier angel investors. De bedragen variëren van enkele duizenden euro’s tot enkele tonnen.”

“Wat je als ondernemer dan zeker niet moet doen is gaan googelen op investeerders. Wij halen die investeerders altijd vanuit het eigen netwerk. Investeerders die vaker met dit bijltje hebben gehakt. En altijd personen waar een persoonlijke introductie of referentie uit ons netwerk aan vooraf is gegaan.”

Wij willen horen dat zij zeggen: ‘Wow, wat een gaaf product’

“Het gaat daarbij niet alleen om het inbrengen van geld. Onze investeerders moeten ook kennis, reputatie en een netwerk kunnen meebrengen. En ze moeten in staat zijn een langere groeitermijn door te maken. Dus geen venture capital, geen spreadsheet-terreur.”

“Er moet een oprechte passie zijn bij onze investeerders voor het product dat wij maken. Wij willen horen dat zij zeggen: ‘Wow, wat een gaaf product’.”

Charly Heusschen (andeelhouder en algemeen directeur EGG Helmets)

“Ik kan niet anders zeggen dan dat we heel blij zijn met onze familie-investeerder. Eerlijk gezegd denk ik ook niet dat er een andere weg is voor het soort onderneming als de onze. Wij maken met Egg multi-sport customizable helmen. Dat is iets heel anders dan een technologisch product: daar durft venture capital soms nog wel vanaf het prille begin in te stappen. Het voordeel van een familie-investeerder is dat de banden heel kort zijn, het hoeft ook niet altijd langs de formele weg en werkt daardoor heel flexibel.”

Het voordeel van een familie-investeerder is dat de banden heel kort zijn

“Daar kan ook meteen het nadeel zitten: dat je in een emotionelere sfeer met elkaar terecht komt. En de financiële daadkracht is natuurlijk iets minder groot dan bij venture capital. Maar ik ken genoeg voorbeelden waarbij dat soort grote jongens een bedrijf helemaal kapot maakten. Vooral in de groeifase is een familie-investeerder dan veel aantrekkelijker. Al geldt voor elk soort investeerder in dat prille begin dat ze toch een casino van ideeën binnenstappen.”

“Dan moet je een sterke maag hebben en goed weten waaraan je als investeerder begint. En zeker familie-investeerders moeten zich er vooraf bewust van zijn hoe dicht zij bovenop de onderneming willen zitten. Of juist niet.”

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dit artikel komt uit Sprout Magazine.
Members ontvangen hem gratis.
Word Sprout Member!