Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo veranderde het Coca-Colaflesje de afgelopen 100 jaar

Het Coca-Colaflesje bestaat vandaag 100 jaar. De rondingen van het contour-flesje zijn nog altijd universeel herkenbaar. In een paar grote stappen door tijd.

1899: Het eerste flesje ziet er nog net zo (recht) uit als de meeste flesjes in die tijd

1906: Het flesje wordt bruin, met een opdruk in reliëf onderop. Ook een diamantvormig logo helpt om op te vallen

1915: Concurrenten beginnen Coca-Cola te kopiëren waarna het bedrijf een herkenbare nieuwe vorm patenteert. Het flesje krijgt de bijnaam ‘hobbleskirt’, een verwijzing naar een krappe jurk uit die tijd die vrouwen deed ‘hobbelen’.  

1923: Een sixpack voor thuisgebruik, geholpen door de opmars van koelkasten

1950: Het flesje wordt het eerste commerciële product op de cover van Time Magazine

1955: Introductie van meerdere formaten

1960: Het blikje doet zijn intrede, inlcusief afbeelding van het herkenbare flesje

1993: De introductie van de PET-fles

2008: Een aluminium fles is onderdeel van een opfrisbeurt van het merk

2009: Tijd voor vergroening, met de recyclebare en voor 30 procent plantaardige ‘Plant bottle’

2010: De iconische 111 Navy Chair krijgt een remake op basis van 111 weggegooide PET-flessen

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

2012: Ook met overtollige glazen flessen kun je nieuwe dingen maken, zoals deze schalen van het Japanse Nendo

Foto’s: The Coca-Cola Company