Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Zo zet 3d-ontwerpplatform Zazzy de massa aan het werk

Niet zelf producten ontwerpen en verkopen, maar de massa het werk laten doen. Dat is de nieuwe insteek van 3d-ontwerpplatform Zazzy.

Rockstart-alumnus Zazzy, eerder al eens startup van de week, begon als website waar sieraden te vinden waren van zo’n 150 ontwerpers, die gebruikers vervolgens konden personaliseren.

Dat model was te beperkt: oprichter Gertjan Spriensma wilde meer vrijheid bij het ontwerpen, zodat iedereen. Vorig jaar kon hij aan de slag dankzij een investering vijf business angels, onder wie eBuddy-oprichters Jan-Joost Rueb en Onno Bakker en mede-oprichter van Hyves Floris Rost van Tonningen. Gertjan Spriensma

Pitch

Deze week onthulde Zazzy zijn nieuwe platform, waar iedereen zonder ervaring met ontwerpen 3d-geprinte sieraden kan ontwerpen en verkopen, zonder investeringen vooraf en logistieke rompslomp daarna. Het is een pitch die sprekend lijkt op die van Teespring, door Spriensma genoemd als bekendste voorbeeld.

Alleen een omschrijving is niet genoeg

Wat Teespring ook goed doet: op het moment dat je een t-shirt ontwerpt kun je direct zien hoe het er in het echt uit komt te zien. Om dat effect te bereiken timmerde Zazzy een nieuw platform in elkaar waarbij je binnen 15 seconden kan zien hoe je nieuw ontworpen ring eruit ziet aan een hand, inclusief het materiaal.

‘Alleen een omschrijving is niet genoeg’, wil Spriensma maar zeggen. ‘Daar hebben we heel veel tijd en aandacht aan besteed.’

Kosten

Was het businessmodel van Zazzy 1.0 gebaseerd op een retailer met eigen producten, nu is er een platformmodel. Voor elke sieraad worden productiekosten berekend, plus 25 procent van dat bedrag als platformkosten.

Zie ook:
Zazzy: sieraden uit de 3D printer
Oprichters eBuddy en Hyves steken geld in 3d-platform Zazzy

De uitdaging is nu om een bekend merk te worden dat door duizenden (bekende) gebruikers uitgedragen wordt. Daarvoor is het nu een kwestie van veel bellen en e-mailen. ‘Ik was net bijvoorbeeld met iemand aan het mailen die met 120.000 volgers heeft op Facebook.’

Wekelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

‘Je bent nog geen bekende naam, dus we het is nog een kwestie van hard rennen. Veel direct sales, en dat is ook heel leuk, want je krijgt veel directe feedback.’

Wanneer is Zazzy een succes? ‘Als we net als Teespring 100 miljoen per jaar omzetten’, zegt hij met een knipoog. ‘Het komende jaar gaan we eerst goed bewijzen dat we een winstgevend bedrijf met een man of 10 van kunnen maken. Dat lijkt heel goed te doen, op basis van wat we nu zien. Het enthousiasme dat we nu merken van de ontwerpers bewijst dat het werkt.’